Abstract:
بن مایه هر معماری سنتی، بیتردید نشان از بنیانهای آموزشی و تربیت معماران آن است خصوصا معماری سنتی ایران در دوره اسلامی، گنجینه گرانبهایی است که مبین وجود دانش غنی معماری در میان آنهاست. فتوتنامه (های) صنفی که در این نظام آموزشی تهیه شدهاند، رساله یا کتابی بوده است که به منظور تربیت صنعتگران و هنرمندان در باب منش، عقاید، قوانین و آداب آن صنف و پیشه نوشته شده است و بیگمان (این فتوتنامهها) بخش عظیمی از روش آموزش صناعات کاربردی در دوره اسلامی را نشان میدهد. هدف از این پژوهش، تبیین بنیانهای آموزشی سنتی معماری ایران با تاکید بر فتوتنامه بنایان است که در حیطه سه بنیان آموزشی توانش، دانش و بینش انجام شده است لذا این تحقیق در واکاوی متون تاریخی در جستجوی پاسخ به این پرسش است که چگونه فتوتنامهها با تاکید بر فتوتنامه بنایان بنیانهای آموزش سنتی معماری در ایران را در سه حوزه توانش، دانش و بینش تبیین میسازند؟ این پژوهش از نظر هدف یک پژوهش بنیادی است و از لحاظ نوع، پژوهشی کیفی است که با رویکردی تفسیری-تاریخی بر پایه متون و اسناد تاریخی انجام شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که در حوزه بنیان توانش (شاگرد)، ورود به صناعت معماری ضمن سلامت جسمی و عقلی مستلزم داشتن اهلیت و متخلق به صفات پسندیده است و در حوزه بنیان دانش (افزایی)، تعلیم و تعلم بر پایه رابطه استاد- شاگردی بوده و انتقال تمامی مهارتها در محضر استاد بوده که متعلم، در همان حین تعلیم عملی، آموزش معماری میدیده است و مدارج حرفهای را (در صورت احراز شرایط) نیز طی میکرد و همچنین در حوزه بنیان بینش (معرفت) بخشی، استاد معماری مجهز به حکمت و مهارت است که در خلال آموزش تکنیک و مهارت به شاگرد، با تاکید بر حضور قلب و تقدس عمل به تربیت نفس شاگرد نیز همت میگمارد.
The foundation of any traditional architecture is undoubtedly the training of architects and its educational foundations Especially Iranian architecture is a precious treasure that indicates the existence of rich architectural knowledge among them. Guild Fotovatnameh written in this educational system is a treatise that is a large part of the method for training craftsmen and artists about the character, ideas, rules and customs of that guild and profession and of course the collection of these Fotovatnameh clarifies the training of applied industries in the Islamic period Therefore, this research seeks to answer the question: How do Fotovatname explain the foundation of traditional architecture education in Iran in three areas of ability, knowledge and insight? The purpose of this study is to explain the educational foundation of traditional Iranian architecture with emphasis on the Fotovatnameh of the builders, which has been done in three areas of ability, knowledge and insight. In terms of purpose, this research is a fundamental research and in terms of type, it is a qualitative research it has been done with an interpretive-historical texts and documents. Research findings show that ability and creation of desirable traits is associated with physical and mental health. In the field of knowledge, teaching and learning is based on the teacher-student relationship and the transfer of all skills is in the presence of a teacher who teaches architecture while practicing he went through professional degrees and also in the field of insight, a teacher who is a comprehensive person and equipped with wisdom and skill during the teaching of technique and skill to the student, by emphasizing the presence of the heart and the sanctity of the action, he strives to train the studentchr('39')s soul, so that the use of any tool and action is accompanied by verbal and heartfelt mention.