Abstract:
مارگارت مید معتقد است تغییرات وسیع و عمیق اجتماعی-فرهنگی، شرایط رشد و تربیت نسل جوان را متفاوت از شرایط والدین میسازد؛ در نتیجه یک فاصلهی نسلی بهوجود میآید که باعث تفاوتهای ارزشی بین دو نسل میشود. هدف مقالهی حاضر نیز بررسی نقش ویژگیهای فردی و عوامل زمینهای در تفاوتیابی اولویتهای ارزشی دو نسل از زنان است. روش پژوهش کمًی-پیمایش است که برای آزمون فرضیهها از آمارههای تی دو گروه مستقل و آنالیز واریانس دوطرفه و سطح معناداری استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته شامل 46 سؤال است که با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 20 رواییسازه 66/0 و پایایی آن 92/0 برآورد شد. جامعه آماری پژوهش شامل 173264 نفر از زنان متأهل ساکن شهر گنبدکاووس با قومیت ترکمن در سال 1400 است که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحله تعداد 200 زن دههی پنجاه(مادران) و 200 زن دههی هشتاد(دختران) بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند. یافتههای پژوهش نشان داد که بین نسل مادران و نسل دختران به لحاظ ارزشیهای مادی 14/12 درصد و به لحاظ ارزشهای فرامادی 18/17 درصد تفاوت ارزشی وجود دارد. نتایج تحقیق بر اساس مقایسه بیشینه تفاوت میانگینها نشان داد که بین شغل، شغل همسر، وضعیت مسکن، سطح تحصیلات، سطح تحصیلات همسر و سطح درآمد نسل مادران و نسل دختران به لحاظ اولویت ارزشهای مادی و فرامادی تفاوت معناداری وجود دارد و ارزشهای مادی و فرامادی برای نسل دختران در مقایسه با نسل مادران از اهمیت بالاتری برخوردار است.
Margaret Mead believes that vast and profound socio-cultural changes make conditions for growth and upbringing of young generation different from the conditions of the parents; As a result, a generation gap is created, which causes value differences between the two generations. The purpose of this article is to investigate the role of individual characteristics and contextual factors in differentiating the value priorities two generations of women. The research method is quantitative-survey that independent group T-statistics and two-way analysis of variance and significance level were used to test the hypotheses. The data collection tool was a researcher-made questionnaire consisting of 50 questions, which was estimated to be 0.66 and its reliability 0.92 using SPSS software version 20. The statistical population of the study includes 173264 married women living in Gonbad Kavous city with Turkmen ethnicity in 1400. Using multi-stage cluster sampling, 200 women in their fifties (mothers) and 200 women in their eighties (girls) were selected as a sample. Findings showed that there is a value difference of % 12.14 in terms of material values and % 17.18 in terms of metamaterial values between mothers and daughters. The results of the study based on the maximum comparison of the mean differences showed that there is a significant difference between job, spouse occupation, housing status, education level, spouse education level and income level of mothers and daughters in terms of priority of material and extraterrestrial values. Material and metamaterial values are more important for the daughter generation compared to the maternal generation
Machine summary:
مطالعه شکاف ارزشي بين نسلي زنان قوم ترکمن برحسب نقش ويژگي هاي فردي و عوامل زمينه اي (مقايسه بين نسلي مادران دهه ي پنجاه و دختران دهه ي هشتاد) (صفحات ٧٧ تا ١٠٢) نوع مقاله : پژوهشي ٢٠١٠٠١١١٧٣٥٨٦٦٣١٤٠٠١٦٤٦٤٢:DOR مهشيد رفيع نژاد ١ * مهرداد جواهري پور ٢ * زهرا قاسمي 3 دريافت : ٩٩/١٠/٠٣ پذيرش: ٩٩/١٠/٢٨ چکيده مارگارت ميد معتقد است تغييرات وسيع و عميق اجتماعي - فرهنگي ، شرايط رشد و تربيت نسل جوان را متفاوت از شرايط والدين مي سازد، در نتيجه يک فاصله ي نسلي به وجود ميآيد که باعث تفاوتهـاي ارزشي بين دو نسل مي شود.
فرضيه هاي مطرحشده در پژوهش حاضر عبارتاند از: ١- بين شغل زنان دهه ي پنجاه و زنان دهه ي هشتاد به لحاظ اولويت ارزشهاي مادي و ارزشهاي فرامادي تفاوت معنادار وجود دارد.
فرضيه اول: بين شغل زنان دهه ي پنجاه و زنان دهه ي هشتاد به لحاظ اولويت ارزش - هاي مادي و ارزشهاي فرامادي تفاوت معناداري وجود دارد.
٥- بحث و نتيجه گيري در پژوهش حاضر دو سؤال مطرحشده است : اول آنکه آيا بين ارزشهاي مادي و ارزش - هاي فرامادي زنان نسل دهه ي پنجاه (مادران) و زنان نسل دهه ي هشتاد (دختران) قوم ترکمن تفاوتي وجود دارد؟ و دوم آنکه : آيا ويژگيهاي فردي و عوامل زمينه اي، موجب تفاوت معنادار در اولويت هاي ارزشي مادران و دختران شده است ؟ بر اساس دو سؤال پژوهش ، هفت فرضيه نيز مطرح شد که در ادامه ، نتايج آزمون آنها با پيشينه ي تجربي مطابقت و با نظريه ها به تحليل کشيده شدهاند.