Abstract:
یکی از ضعفهای دانشجویان مراکز تربیت معلم و آموزش عالی ضمن خدمت فرهنگیان در طول دورههای آموزشی،عدم دریافت صحیح و کامل مطالب عنوانشده در کلاسهای درس به زبان هدف است.شاید علت این امر ضعف عمدهء دانشجو- معلمان در زبان عمومی (GENERAL ENGLISH) باشد.در ادامه،گزارش آزمون توانش عمومی دانشجویان را برای ارائهء راهکارهای مناسب در تقویت زبان عمومی دانشجویان مشاهده میکنید که در زمستان سال 1380 در دو مرکز آموزش عالی فرهنگیان شهر تهران بهعمل آمده است.آنچه در گزارش آمده،تنها بیان مشکل است که ان شاء الله با برنامهریزی مناسبتر مرتفع خواهد شد.
Machine summary:
"پائین بودن سطح توانش زبانی به عدم دریافت صحیح و کامل مطالب عنوان شده در کلاس منجر میشود و نیز درمورد مسألهء دانشافزایی دانشجو-معلمان شک و تردید ایجاد میکند.
متأسفانه مراکز تربیت معلم و آموزش عالی فرهنگیان اکثرا بهطور سنتی به این مسأله پرداختهاند و مهارتهای چهار گانهء تشکیل دهندهء توانش زبانی را همراه«دانش زبانی»2(شامل دستور و ساخت زبانی،آواشناسی،و غیره)ارائه دادهاند.
درواقع،اشکال مهم دورههای تربیت معلم در کشور ما همین است که طبق برنامه،دانشجو-معلمان درسهای بسیار زیادی را دربارهء زبان و تدریس زبان میخوانند،ولی بر درسهای عمومی تقویت مهارتهای زبان تأکید کمتری میشود و غالبا به مسألهء تقویت توانش زبانی،چه هنگام ورود و چه هنگام خروج توجهی نمیشود.
در این میان باید به کشورهای دیگری نیز اشاره کرد که اصلا دورهء تربیت معلم را به عنوان دورهء تقویت توانش زبان عمومی معلمان تعریف کردهاند.
شیوهء کار برای مشخص کردن سطح توانش دانشجو-معلمان مراکز تربیت معلم و آموزش عالی فرهنگیان و بررسی آن،طرح آموزش زبان عمومی طراحی و در دو مرکز تربیت معلم و آموزش عالی فرهنگیان شهر تهران بهاجرا درآمد.
این طرح متعاقب مشاهدهء ناکامیهای موجود در روند آموزش زبان انگلیسی در مراکز تربیت معلم و آموزش عالی فرهنگیان و ضعف مفرط دانشجویان در ارائه و کسب مطالب به زبان هدف، پیشنهاد شد.
برای تأثیر مثبت آموزش زبان عمومی ابتدا باید دانشجویان را براساس معلوماتشان طبقهبندی میکردیم و این کاز از طریق آزمون تعیین سطح میسر میشد."