Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی کیفی چالشها و نقاط قوت برنامه درسی کار و فناوری و راهکارهای بهبود وضعیت اجرای برنامه درسی کار و فناوری بود. برای این منظور از روش پدیدارنگاری استفاده شد. روش نمونهگیری از نوع هدفمند و با فن گوله برفی برای صاحب نظران و برای معلمان هدفمند از نوع در دسترس بود که تعداد مشارکت کنندگان با توجه به اشباع دادهها 6 صاحب نظر؛ 25 معلم انتخاب شد. برای ﺟﻤﻊآوری دادهﻫﺎ از ﻣﺼﺎﺣﺒﻪﻫـﺎی ﻧﯿﻤـﻪساختار ﯾﺎﻓﺘﻪ استفاده شد. روش تحلیل دادهها به روش 7 مرحلهای کلایزی انجام شد. برای اعتبارسنجی دادهها از راهبردهایی همچون مثلث سازی جمعآوری داده؛ بازبینی مصاحبه شوندگان از برداشتها و کدبندیها و بازبینی پژوهشگران همکار و توافق بین پژوهشگر و مشارکتکنندگان در پژوهش استفاده شد. یافتهها از دیدگاه معلمان و صاحب نظران بدست آمدکه در چالش و موانع اجرای درس کار و فناوری شامل پنج مضمون "محدودیت، معلم، تناسب محتوا، نظام جامع ارزشیابی، عوامل اجتماعی" با یازده زیر مضمون "امکانات، منابع مالی، فضای فیزیکی، زمان، معلم تخصصی، مقوله مهارتی (دانش افزایی)، عدم تناسب با نیاز،عدم تعادل در محتوا، ضعف در اجرای ارزشیابی، عدم وجود زمینه فرهنگی، پایین بودن جایگاه و ارزش کار و فناوری در بین مسئولین" و در نقاط قوت دو مضمون "جنبه فنی، دانش افزایی" و پنج زیر مضمون "کار آفرینی،هدایت تحصیلی مناسب، خلاقیت، دست ورزی، مهارت عمومی" و در راهکارها دو مضمون"بهبود عناصر برنامه درسی، ایجاد انگیزه" و شش زیر مضمون"محتوا، ارزشیابی، امکانات، برنامه درسی پنهان، ایجاد راههای ارتباطی، حقوق و مزایا" بود.
IntroductionDue to the usability of the work and technology curriculum in life, as well as its important role in motivating and aspiring to jobs in society and helping to choose a field, the country's educational system has paid special attention to the work and technology curriculum. The purpose of this study was to qualitatively review the challenges and strengths of the work and technology curriculum and strategies to improve the implementation of the work and technology curriculum. MethodFor this purpose, the phenomenographic method was used. Targeted sampling method with snowball technique was available for experts and targeted teachers, number of participants according to data saturation 6 experts; 25 teachers were selected. Semi-structured interviews were used to collect data. Data analysis was performed using a 7-step clays method. To validate the data strategies such as data collection triangulation; Interviewees' reviews of the impressions and codings and the review of the collaborating researchers and the agreement between the researcher and the participants in the research were used.ResultsResearch results in three sections: challenges and obstacles to implementation; The strengths of the work and technology curriculum and the proposed solutions to improve this were obtained from the perspective of experts and teachers.DiscussionFindings were obtained from the perspective of teachers and experts that the challenges and obstacles to the implementation of work and technology course include five themes "limitation, teacher, content relevance, comprehensive evaluation system, social factors" with eleven sub-themes "facilities, financial resources, physical space , Time, specialized teacher, skill category (knowledge enhancement), disproportion to the need, imbalance in content, weakness in the implementation of evaluation, lack of cultural background, low status and value of work and technology among officials "and the strengths of the two "Technical aspect, knowledge-building" and five sub-themes "entrepreneurship, appropriate academic guidance, creativity, craftsmanship, general skills" and in the solutions two themes "improving curriculum elements, motivating" and six sub-themes "content, evaluation" "Facilities, hidden curriculum, communication channels, salaries and benefits.”
Machine summary:
يافته ها از ديدگاه معلمان و صاحب نظران به دست آمد که در چالش و موانع اجراي درس کار و فناوري شامل پنج مضمون "محدوديت ، معلم ، تناسب محتوا، نظام جامع ارزشيابي ، عوامل اجتماعي " با يازده زير مضمون "امکانات ، منابع مالي ، فضاي فيزيکي ، زمان ، معلم تخصصي ، مقوله مهارتي (دانش افزايي)، عدم دانشجوي دکتري مطالعات برنامه درسي، دانشگاه تهران ، ايران استاديار، دانشگاه تهران ، تهران ، ايران (نويسنده مسئول ) dehghani_m33@ut.
همچنين تغييرات سريع فناوري و دنياي کار سبب شده اند که آموزش کار و فناوري به عنوان آموزش عمومي و بستري براي تحقق اهداف آموزش متوسطه و آموزش عالي در اين حوزه تلقي شــوند بااين حال آموزش کار و فناوري براي دانش آموزان ايراني، درصحنه عمل ، چندان مورد تأکيد قرار نگرفته است و تحقيق هاي انجام يافته در زمينه برنامه هاي آموزشي و ميزان دستيابي دانش آموزان به اهداف کار و فناوري، فقدان يا کمبود آن را نشان ميدهند ( ,Taheri ;٢٠٠٣ ,Ziaee ;٢٠١١ ,Bahr al-Ulumi ٢٠٠٤ ,Islami ;٢٠٠٣ ,Nasiri ;٢٠٠٣).
با توجه به پيچيدگيهاي خاص اين رشته (٢٠١٩) Palojoki &Paas و همچنين مسائل ، مشکلات و ناتوانايي دانش آموزان در انتخاب رشته تحصيلي و انتخاب شغل و کارآفريني در نظام آموزشي حاضر، مشکلات فراواني را فرا روي فراگيران و جامعه قرار داده است که بنا به پيشينه پژوهشي روند تسهيل و بهبود فعاليت هاي آموزش فناوري را با مشکل مواجه ساخته و لذا با در نظر گرفتن پژوهش هاي انجام شده اهميت برنامه درسي کار و فناوري مشخص شده و همچنين نتايج حاکي از آن است که چالش ها و مشکلاتي در اجراي اين برنامه درسي وجود دارد Ezati & Vahedi, 2016; Ebrahimi, 2016; Piri & et al.