Abstract:
مقدمه: این پژوهش به بررسی تاثیر آموزش راهبردهای یادگیری خود-تنظیمی (شناختی و فراشناختی) بر مولفه های خودکارآمدی، سلامت روانی و انگیزش تحصیلی دانش آموزان پرداخته است.
روش پژوهش: جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر اول دبیرستان (دوره دوم) شهرستان آستارا در سال تحصیلی 97-96 بود. از میان این دانش آموزان به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای 46نفر انتخاب شد و در دو گروه آزمایش و گواه به روش تصادفی همتاسازی و جایگزین شدند. ابزارهای مورد استفاده عبارت بودند از: پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی پنتریچ و دی گروت، انگیزش تحصیلی والرند و سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر. این تحقیق یک پژوهش آزمایشی میدانی حقیقی از نوع طرح پیش آزمون -پس آزمون با گروه گواه است. بعد از انجام پیش آزمون برای گروه های آزمایش و گواه ،گروه آزمایش در 8جلسه 90دقیقه ای تحت آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر اساس پیشینه نظری پژوهش نانس و همکاران تحت عنوان برنامهe-Treal ( آموزش الکترونیک برای یادگیری مستقل) و پژوهش زیمبرمن و همکاران و نظریه راهبردهای شناختی و فراشناختی قرارگرفتند. آنگاه پس آزمون برای گروه های آزمایش وگواه انجام شد.
یافته ها: نتایج تحلیل واریانس چند متغیری(مانوا) و تحلیل واریانس تک متغیری( آنوا) بیانگر افزایش معنی دار خودکارآمدی، انگیز تحصیلی بود و از طرف دیگر شاهد کاهش نمرات مولفه سلامت روانی درگروه آزمایش شدیم.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که در میانگین نمرات خود کارآمدی گروهها تفاوت معنی داری وجود دارد. بدین معنی که خودکارآمدی در دانش آموزانی که تحت آموزش راهبرهای یادگیری قرارگرفته بودند افزایش داشته است
Introduction: This study investigates the effect of teaching self-regulatory learning strategies (cognitive and metacognitive) on the components of self-efficacy, mental health and academic motivation of students. Methods: The statistical population included all first female high school students (second year) in Astara city in the academic year. Among these students, 46 people were selected by multi-stage cluster sampling method and were randomly matched and replaced in two experimental and control groups. The instruments used were the Pantrich and DeGroot Self-Regulated Learning Strategies Questionnaire, Walrand Academic Motivation, and Goldberg and Hiller General Health. This research is a real field experimental research of pre-test-post-test design with a control group. After conducting a pre-test for experimental and control groups, the experimental group in 8 sessions of 90 minutes under the training of cognitive and metacognitive learning strategies based on the theoretical background of research Nans et al. And the theory of cognitive and metacognitive strategies. Then post-test was performed for experimental and control groups. Results: The results of multivariate analysis of variance (MANOVA) and univariate analysis of variance (ANOVA) showed a significant increase in self-efficacy, academic motivation, and on the other hand we saw a decrease in mental health component scores in the experimental group. Conclusion: The results of this study showed that there is a significant difference in the mean scores of self-efficacies of the groups. This means that self-efficacy has increased in students who have been trained by learning leaders
Machine summary:
نتايج به اين معناست که آموزش را هبردهاي يادگيري خودتنظيمي (شناختي ، فراشناختي ) توانسته خود کارآمدي و انگيزش تحصيلي را در گروه آزمايش افزايش دهد اما تاثيري در سلامت رواني دانش آموزان نداشته است .
بحث و نتيجه گيري: هدف کلي پژوهش حاضر عبارت بود از تعيين تاثير آموزش راهبردهاي يادگيري خود تنظيمي( شناختي و فراشناختي) بر خودکارآمدي، سلامت رواني و انگيزش تحصيلي دانش آموزان .
يکي ديگر از نتايج پژوهش حاضر اين بود که آموزش راهبردهاي يادگيري( شناختي و فراشناختي ) نتوانست سلامت رواني دانش آموزان را در گروه آزمايش افزايش دهد.
The relationship between self- regulated learning strategies and academic achievement in a Turkish EFL setting Kocaeli University, Faculty of Education, Department of English Language Teaching, Umuttepe Campus 41380, Kocaeli, Turkey.
A Study of the Relationship between Emotional Intelligence and Self- Regulation Learning with Academic Achievement, Student satisfaction, Master Thesis in Educational Psychology, Shiraz University, 2009.
Investigating the relationship between emotional intelligence and self- regulatory learning strategies with academic achievement and satisfaction from the study, Master Thesis in Educational Psychology, Shiraz University, 2009.
Investigating the relationship between emotional intelligence and its components with Motivational beliefs and self-regulated learning strategies on students' academic performance.
The relationship between motivational beliefs and strategies, Self-regulated learning with high school students' academic performance, Cognitive Science News, 2003; 5(1): 27-3 28- Wolters, C.
The Relationship Between Self- Regulated Learning and Academic Achievement for a Sample of Community College Students at King Saud University Education Journal, 2017; 6(1): 23