Abstract:
مقدمه: اختلال اضطراب اجتماعی دومین نوع اختلال اضطرابی بسیار شایع است که با ترس یا اضطراب محسوس در مورد یک یا چند موقعیت اجتماعی ویژه مشخص میشود. هدف پژوهش حاضر پیش بینی اضطراب اجتماعی براساس نشخوار خشم، شیوه های حل مسئله و پرخاشگری بود.
روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان دانشگاه ازاد اسلامی واحد کرج در پاییز سال 1394 بود که از میان آنها 600 نفر به روش نمونه گیری چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس نشخوار خشم؛ سیاهه ابراز خشم صفت- حالت-2؛ پرسشنامه سبک حل مسئله و پرسشنامه اضطراب اجتماعی بود. داده های پژوهش حاضر با استفاده از روش ماتریس همبستگی و تحلیل رگرسیون چند متغیره تحلیل شدند.
نتایج: نتایج تحلیل نشان داد نشخوار نشخوار خشم (394/0=β، 0001/0=P)، حل مسئله غیرسازنده (323/0=β، 0001/0=P)، حل مسئله سازنده (096/0-=β، 049/0=P) و پرخاشگری (256/0=β، 0001/0=P) پیش بینی کننده معنادار اضطراب اجتماعی هستند.
نتیجه گیری: از نتایج پژوهش حاضر بهطورکلی میتوان چنین نتیجه گرفت که نشخوار خشم از طریق تضعیف توان مدیریت خشم، بهکارگیری حل مسئله سازنده را در موقعیتهای اجتماعی که فرد دچار اضطراب میشود، را مختل میسازد و موجب پرخاشگری میشود.
Introduction: Social anxiety disorder is the second most common type of anxiety disorder characterized by fear or perceived anxiety about one or more specific social situations. The purpose of this study was to predict social anxiety based on anger rumination, problem solving, and aggression. Methods: This was a correlation descriptive study and the population of this study consisted of all students in Islamic Azad University Karaj Branch in autumn 2015 which trough them 600 students were selected by multistage sampling method. The study tools were included Anger Rumination Scale, State-Trait Anger Expression Inventory-2, Problem Solving Styles Questionnaire and Social Anxiety Questionnaire. Results: Results showed that anger rumination (β=0.394, P=0.0001), non-constructive problem solving (β=0.323, P=0.0001), constructive problem solving (β=-0.096, P=0.049) and aggression (P=0.0001, β=0.256) were significant predictors of social anxiety. Conclusion: It can be concluded from the results of this study that anger rumination, by weakening the anger management ability, impedes the use of constructive problem solving in social situations in which the person has anxiety and becomes aggressive.
Machine summary:
problem solving نشخوارگري و شيوه هاي حل مسئله از جمله متغيرهاي مهم و اثرگذار در سلامت رواني افراد هستند (١٥) که بررسي آن ها در رابطه با سازه خشم و اضطراب اجتماعي با توجه به پيامدهايي که براي اين اختلال ذکر شده است و برجستگي پرخاشگري که به علت ناکامي و ترس از ارزيابيهاي منفي در اين افراد روي ميدهد، حائز اهميت است از اين رو هدف پژوهش حاضر پاسخ - گويي به اين گويه بود که آيا نشانه هاي اضطراب اجتماعي براساس پرخاشگري، نشخوار خشم و حل مسئله سازنده و غيرسازنده پيش بيني ميشود؟ روش پژوهش : روش پژوهش توصيفي از نوع همبستگي و جامعه آماري اين پژوهش شامل تمام دانشجويان دانشگاه ازاد اسلامي واحد کرج در پاييز سال ١٣٩٤ بود؛ ٦٠٠ نفر از دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد کرج در نيمسال اول سال ١٣٩٤ ثبت نام نموده که به روش نمونه گيري تصادفي چندمرحله اي انتخاب شدند.
جدول ١- رابطه اضطراب اجتماعي با نشخوار خشم ، شيوه حل مسئله (سازنده و غير سازنده ) و پرخاشگري Table 1: Relationship between social anxiety with anger rumination, problem solving (constructive and non-constructive) and aggression (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول ١ نشان ميدهد متغير اضطراب اجتماعي به ترتيب با نشخوار خشم (٠/٦٥٣)، پرخاشگري پنهان (٠/٥٩٦) و حل مسئله غير سازنده (٠/٣٩٢) همبستگي قوي تا متوسط مستقيم و با حل مسئله سازنده (٠/٦٥٢-) همبستگي قوي معکوس در سطح معناداري ٠/٠٥ دارد..