Abstract:
این مقاله برگرفته از پژوهشی توصیفی به روش آمیخته، به منظور شناسایی ابعاد و مولفه های رهبری کارآفرینانه و بررسی تأثیر آن بر کارآفرینی سازمانی در شرکت خودروسازی سایپا در بازه زمانی زمستان سال 99، تدوین شده است. بخش کیفی پژوهش با رویکرد نظریه پردازی داده بنیاد و بخش کمی بروش پیمایش انجام گرفته است. جامعه آماری شامل اعضای هیئت مدیره، مدیران ارشد، میانی، کارشناسان شرکت بوده و شیوه نمونهگیری هدفمند و تصادفی طبقهای است. دادههای کیفی، از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 14 نفر گروه خبرگان، و دادههای کمی با تکمیل پرسشنامه توسط 358 نفر نمونه، جمعآوری شده است. دادههای کیفی از طریق فرآیند کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) و دادههای کمی نیز بر اساس مدلیابی معادلات ساختاری (تحلیل عاملی تأییدی و مدل ساختاری) تحلیل شده است. براساس یافتههای پژوهش، مدل رهبری کارآفرینانه با شناسایی 5 بعد و 13 مؤلفه، شامل هدایتگری (هدفگرایی، الهامبخشی، الگوسازی)، تسهیلگری (قابلیتادراکی، قابلیتارتباطی، توانمندسازی)، حمایتگری (ایجادتعهد، ایجادانگیزه، هوشهیجانی)، مربیگری (جهتگیری تیمی، مشارکتجویی) و عامل کارآفرینی (قابلیت حرفهای، قابلیت کارآفرینی)، ارائه شده است. نتایج مربوط به شاخصهای ارزیابی مدل اندازهگیری یعنی تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم و مدل ساختاری مورد آزمون در این پژوهش از جمله معیارهای روایی سازهای و پایایی و نیز شاخصهای برازش مدلها، نشان دهنده قابل قبول و مناسب بودن آنها است. نتایج این تحقیق نشان میدهد مهمترین عوامل تأثیرگذار رهبری کارآفرینانه بر کارآفرینی سازمانی در شرکت سایپا، در وهله اول عامل کارآفرین بودن خود رهبران و در وهله دوم عامل هدایتگری رهبران است.
This article has been compiled from a descriptive mixed research method to identify the dimensions and components of entrepreneurial leadership and its impact on organizational entrepreneurship in Saipa Automotive Company in the winter of 1999.The qualitative part of the research with the Grounded Theory approach and the quantitative part has been done by survey method. The statistical population includes board members, senior managers, middle managers, company experts and the sampling method is purposive and stratified random. Qualitative data through semi-structured interviews with 14 experts, and quantitative data were collected by completing a questionnaire by 358 sample members. Qualitative data through coding process (open, axial and selective) and quantitative data have been analyzed based on structural equation modeling (confirmatory factor analysis and structural model). Based on the findings, the entrepreneurial leadership model by identifying 5 dimensions and 13 components, including guidance (goal orientation, inspiration, modeling), facilitation (perceptual capability, communication capability, empowerment), support (commitment, motivation, emotional intelligence), coaching (Teamwork, participation seeking) and entrepreneurship factor (professional ability, entrepreneurship ability) are presented. Indicators including validity and reliability criteria and model fit indices indicate their acceptability. The results show that the most important factors influencing entrepreneurial leadership on organizational entrepreneurship in Saipa are first the factor of leaders being entrepreneurs and then the factor of guiding them.