Abstract:
رفتار کنشگران اقتصادی را نمیتوان بدون درنظر داشتن تاثیر عامل فرهنگ و بهتنهایی درک کرد. نقش فرهنگ در کنشگری اقتصادی، بهویژه در بین جوانان، بهدلیل اینکه میتواند بر ارزشگذاری رفتار، هدف، و معیار آن تاثیر بگذارد (با اینکه کمتر به آن توجه شده است)، دارای اهمیت راهبردی است؛ ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی برداشتهای فرهنگی از پول در میان نسل جوان انجام شده است. روش بهکاررفته در این پژوهش، کیفی و از نوع تحلیل مضمونهای محتوای مصاحبهها، و جامعۀ آماری پژوهش، دربردارندۀ جوانان 18 تا 32سالۀ فعال در عرصۀ اقتصادی است. روش نمونهگیری هدفمند وابستهبهمعیار و غیرمتجانس بود که با 12 نفر به حد اشباع نظری رسید. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبۀ نیمهساختاریافته بود و اعتبار دادههای گردآوریشده، از طریق شاخصهای موثق بودن، انتقالپذیری، قابلیت وابستگی، و تاییدپذیری از شرایط بیرونی، توصیف عمیق، بازگشت به مصاحبهشوندگان و دو کدگذار، تایید شد. یافتهها نشان داد که هدفانگاری پول، متناقضنمایی پول، درنظر گرفتن پول بهعنوان بدیل خوشبختی و محک اعتبار اجتماعی، ازجمله معناهای فرهنگی پول در بین نسل جوان بهشمار میآیند. افزونبراین، آنچه سببساز این معناها شده است، جایگزینی کارکرد با کاربرد پول، دوگانگی تربیتی، چیرگی عقل معاش، بازخوانی ارزش و هویت مبتنیبر پول، تلۀ اجتماعی پول، و ابهام در مراجع پول است. بهطورکلی، یافتههای پژوهش نشان میدهد که ابهام و تناقض در فهم جوانان، سبب چرخش معنای پول، نسبت به گذشته شده، و نقش کاربردی پول را برجستهتر کرده است.
The economic actors` behavior could not be understood in isolation, without considering the influence of cultural factors. Although there has been less attention paid to the role of culture in economic activism, it is of strategic importance, especially among the youth because culture can affect their behavior valuation, behavior purpose, and behavior standard. Therefore, the purpose of the current study is to investigate the cultural perception of money among the young generation. Analysis is based on a subtype of qualitative method: content analysis of the interviews. The study population includes young economic activists aged between 18 and 32 years. The targeted sampling is based on criteria and non-homogeneous method, reaching the theoretical saturation point with 12 subjects. Data are collected using semi-structured interviews. The credibility of the collected data is confirmed by credibility, transferability, dependability, and confirmability indexes, as well as by in depth description, reference to interviewees, and two encoders. The findings show that money is culturally perceived as an end, an indicator of social conflict, an alternative to happiness, and a benchmark for social credibility among the young generation; on the other hand, these perceptions could be attributed to priority of money function over money usage, educational conflict, the dominance of thrift, overview of values and money-based identity, will power, the social trap of money, and the ambiguity within monetary authorities. In general, findings show that ambiguity and contradiction in young people's understanding has caused the perception of money to be changed compared to the past, enriching its function.