Abstract:
طبق تبصره 48 قانون بودجه 1380 و ماده 77 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی مصوب 27/11/1380، دولت موظف است آمارهای مالی خود را مطابق دستورالعمل پیشنهادی صندوق بینالمللی پول موسوم به دستورالعمل آمارهای مالی دولت (GFS) تنظیم کند. این دستورالعمل بینالمللی دربردارنده مجموعهای از مفاهیم، تعاریف، طبقهبندیها و قوانین حسابداری است. یافتههای این تحقیق که با روشی تطبیقی-تحلیلی انجام شده است، از ناسازگاری برخی مبانی، تعاریف، اهداف و الزامات این دستورالعمل با آموزههای دینی و اسناد بالادستی کشور حکایت دارد. این دستورالعمل عمدتا با هدف افزایش شفافیت بودجه کشورها در راستای بهرهمندی شرکتهای چند ملیتی و گسترش سیاستهای جهانیشدن تنظیم شده است. استفاده از این دستورالعمل در بودجهریزی کشور نه تنها باعث بهبود شفافیت نشده، بلکه زمینهساز آسیبهایی همچون آزادسازی بیضابطه قیمتگذاریها، حداقلی کردن مداخله حاکمیت در اقتصاد، محدود کردن منابع درآمدی دولت و غلبه نگاه سکولار در هزینهکردهای دولت بوده است. ترکیب الزامات این سند با برخی رویههای موجود در بودجهریزی کشور، حتی موجب انفعال در حسابداری بودجه، افزایش پیچیدگی سند بودجه و طولانیشدن فرآیند بودجهریزی شده است. مشکلات موجود لزوم تدوین رویکرد بومی در تنظیم آمارهای مالی دولت را ضروری میسازد.
Due to Note 48 of the 1380 H. SH. Budget Law and Article 77 of the Law on Regulating a Part of Financial Regulations approved on 11/27/1380, the government is obliged to adjust its financial statistics in accordance with the proposed IMF guidelines called the Government Financial Statistics Manuals (GFS). This international guideline contains a set of accounting concepts, definitions, classifications and rules. Using a comparative-analytical method the findings of this study indicate the incompatibility of some principles, definitions, goals and requirements of this instruction with religious teachings and upstream documents of the country. The directive seeks to increase the transparency of countries' budgets in the interests of multinational corporations and to expand globalization policies. The effects of this directive on the country's budgeting not only did not improve transparency, but also led to harms such as irregular liberalization of pricing, minimizing governance intervention in the economy, limiting government revenue sources and the prevailing secular view in government spending. The combination of the requirements of this document with some of the existing procedures in the country's budgeting has even led to passivity in budget accounting, increasing the complexity of the budget document and prolonging the budgeting process. Existing problems necessitate the development of a local approach to the compilation of government financial statistics.