Abstract:
مستفاد از ماده 216 قانون مدنی و نظریه مشهور فقیهان، میتوان در آگهیهای فروش شرط مبهم نبودن را اعمال نمود. سؤال اصلی در این مقاله آن است مبهم بودن تبلیغات چه اثر حقوقی در معامله دارد؟ مهمترین اثر تبلیغات، ایجاد تعهد و مسئولیت است که برای بازاریابان اعم از صاحبان آگهی، سفارش دهنده و منتشرکنندگان تبلیغات، حقوق و تکالیفی ایجاد مینماید. در این مطالعه از روش کیفی و توصیفی استفاده شده و هدف از آن تحلیل انواع مسئولیتهای مدنی تبلیغات و آثار آن در معاملات بوده است. به نظر میرسد ابهامزدایی در تبلیغات میتواند با معلوم و معین نمودن اجزای اصلی تبلیغات، هویت بازاریاب، صاحب آگهی و چگونگی دسترسی به تضمین ایمنی و سلامت عوضین معامله و همچنین ساز و کارهای حقوقی برای جبران خسارت در آگهیهای فروش در نظر گرفته شود. نتایج به دست آمده اولا آگهی تبلیغات در رسانههای پخش و غیرپخش باید مستقل از تعهدات در معامله باشد و ثانیاً، تعهدات مربوط به تبلیغات در میزان شدت و ضعف ابهام زدایی در معامله متفاوت است، از این رو در تبلیغات (تولید کننده آگهی، منتشر کننده، بازاریاب و فروشنده) هر یک با اجتماع اسباب، مسئول هستند. در پایان پیشنهاد میشود با تعیین شرط ضمنی ابهامزدایی برای آگهی فروش، تخلف از آن در جامعه مشمول نظارت و جبران خسارتهای مادی و معنوی خارج از قرارداد در نظر گرفته شود.
Pursuant to Article 216 of the Civil Code and the well-known theory of the jurisprudent, the condition of non-ambiguity can be applied in sales advertisements. The main question in this article is what is the legal effect of vague advertising on the transaction? The most important effect of advertising is to create commitment and responsibility that creates rights and obligations for marketers, including advertisers, customers and advertisers. In this study, a qualitative and descriptive method was used and the purpose was to analyze the types of advertising civil liability and its effects on transactions. It seems that de-ambiguity in advertising can be considered by identifying the main components of advertising, the identity of the marketer, the owner of the ad and how to ensure the safety and health of the transaction recipients, as well as legal mechanisms to compensate for damages in sales ads. to be taken. Results: Firstly, advertising in broadcast and non-broadcast media should be independent of the obligations in the transaction, and secondly, the obligations related to advertising differ in the intensity and weakness of the ambiguity in the transaction, hence in advertising (ad producer, publisher, the marketer and the seller) are each responsible for the community of furniture. In the end, it is suggested that by determining the implicit condition of de-ambiguity for the sale advertisement, its violation should be considered in the society subject to supervision and compensation of material and moral damages outside the contract.
Machine summary:
آگهيهاي خريد و فروش کالا و خدمات نيازمند ابهام زدائي است که نسبت به اشخاص مختلف به ويژه طرفين معامله در تبليغات حقوق و تکاليفي ايجاد مينمايد و به عنوان تعهد مستقل در حوزه قراردادي و خارج از قرارداد بحث ميشود.
همان گونه که در بيان مسأله گفته شد دو دسته تعهدات را براي اين گونه آگهيها ميتوان برشمرد تعهد بعد از معامله در قالب مسئوليت قراردادي و تعهد قبل از معامله به صورت تعهد خارج از قرارداد به وجود خواهد آورد اما در اينکه چه عواملي باعث ايجاد مسئوليت ميشود و قانون گذار چه حمايت هايي از حقوق زيان ديده به عمل ميآورد موضوعي است که در اين مقاله دسته بندي و بحث و بررسي شده است .
٣-١- مسئوليت هاي قبل از معامله نسبت به آگهيهاي تبليغي: با وجود نظرات مختلفي که دربارٔە منشاء تعهد در تبليغات آگهيهاي خريد و فروش قابل طرح است ، يکي از مهـم تـرين تعهدات پيرامون توليد و پخش آگهي تبليغاتي، بيان ميشود مسئله دسترسي به اطلاعات شفاف و گويا و تأثير آن در ميزان شدت و ضعف ابهام زدايي براي ورود به معامله است .
اما آنچه به بحث شرط ضمني در تبليغات مربوط ميشود موضوعات زير است : ٥-١- تضمين به شرط سالم بودن کالا: چنين تبليغي به عنوان شرط ضمني در معامله قرار ميگيرد در نتيجه اگر مبيع معيوب درآيد، خيار عيـب براي زيان ديده ايجاد ميشود (مادٔە ٤٢٢) حق برخورداري از محصول ايمن يـا به طور خلاصه ، حق ايمني در شمار حقوق بنيـادين مـصرف کننـدگان اسـت (مرتـضايي و غفـاريفارساني، ١٣٨٨، ٢٦) در عرصۀ تبليغات نيز به اين مهم توجه مـيشـود.