Abstract:
مقدمه: آنچه مسلم است در سالیان اخیر پیوندکاری یکی از موضوعات مورد علاقه مشاوران و پژوهشگران حوزه رفتار سازمانی و منابع انسانی بوده است؛ چرا که یکی از راههای توسعه، حفظ و افزایش بهرهوری سرمایۀ انسانی عجین شدن آنان با کاری است که انجام میدهند. هدف از این پژوهش اثر منابعشغلی وکیفیت زندگیکاری بر پیوندکاری معلمان تربیتبدنی استان کردستان بود. روش پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری آن را کلیه معلمان تربیتبدنی (929 نفر) مدارس استان کردستان تشکیل میدادند که از این تعداد براساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان، حجم نمونه آماری برابر (274 نفر) انتخاب شد. آزمودنیها به صورت روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. علاوه بر آن جهت اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه منابع شغلی باکر (2014)، پرسشنامه کیفیتزندگیکاری والتون (1973)، و پرسشنامه پیوندکاری شوفلی و سالونزا (2003) استفاده گردید. در نهایت کلیه تحلیلهای آماری با استفاده از نرمافزارهای آماری SPSS -22 و Smart PLS-20 انجام گرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد منابع شغلی و کیفیت زندگیکاری هر دو بر پیوندکاری معلمان تربیتبدنی اثر مثبت و معناداری دارند. در این بین بیشترین اثرگذاری بر پیوندکاری مربوط به متغیر منابعشغلی بود. افزون بر آن مشخص شد منابع شغلی به صورت مستقیم و به صورت غیرمستقیم از طریق کیفیتزندگیکاری بر پیوندکاری معلمان تربیتبدنی اثر گذار است. نتیجهگیری: براساس یافتههای این پژوهش، توجه جدی به متغیرهای موثر بر دو متغیر منابع شغلی و کیفیتزندگیکاری که به نوعی پیوندکاری معلمان را تحت تاثیر قرار میدهند جهت داشتن مدارسی پویا، سالم و شاداب پیشنهاد میگردد.
Introduction: working links is one of the favorite issues for consultants and researchers in the fields of organizational behavior and human resources in recent years. Due to its role in developing and maintaining productivity of human capacity and increase the productivity of their human capital involvement Purpose: The purpose of this study was to investigate the effect of Occupational resource and quality of work life on working links of physical education teachers in Kurdistan province Method: Design of the study was cross sectional. Population of the study was all physical education teachers of schools in Kurdistan provinces. Based on Morgan Table, 274 out 929 Were selected by stratified random sampling Instrument used in this study was Job resources by Baker (2014) , work life quality by Walton(1973) and working links What links by Shvfly and Salvnza(2003) also data was analyzed by SPSS-22 and Smart PLS-20 . Results: The findings of this study revealed that job resources and quality of working life have significant relationship with working links of teachers. It appears that job resources has highest impact on working links. In addition, it was found that job resources directly and indirectly through the quality of working life Influence the working links of physical education teachers. Conclusion: based on the findings of this study, attention to career resources and quality of work life that influence the working links can help to have dynamic, healthy and happy schools