Abstract:
مقدمه: یکی از مهمترین مهارتهای زندگی، مهارت خودآگاهی است، این مهارت به فرد کمک میکند تا بتواند شناخت بیشتری نسبت به خود، خصوصیات، نیازها، احساسات و نقاط ضعف و قوت خود داشته باشد.
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش خودآگاهی بر هویتیابی و مسئولیتپذیری در دانش آموزان است.
روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه سال دوم ناحیه یک شهرستان ساری بودند (۲۸۷۸=N)؛ که پرسشنامههای سبک هویت و مسئولیتپذیری در میان ۲۰۰ نفر از آنها توزیع شد. به روش نمونهگیری تصادفی ساده ۳۰ نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند و در دو گروه (۱۵ نفر آزمایش) و (۱۵ نفر گواه) جای داده شدند و گروه آزمایش ۱۲ جلسه تحت آموزش خودآگاهی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات از پرسشنامه سبک هویت (ISI-۶G) و مقیاس مسئولیتپذیری روانشناختی کالیفرنیا (CPI) برای گردآوری دادهها مورد استفاده قرار گرفت. برای تحلیل دادههای آماری میانگین و انحراف معیار و تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد آموزش خودآگاهی باعث افزایش میزان مسئولیتپذیری و ایجاد هویتیابی در دانش آموزان شده است.
نتیجهگیری: نتایج نشاندهنده آن است که آموزش خودآگاهی میتواند بر مسئولیتپذیری و هویتیابی در دانش آموزان اثرگذار باشد؛ بنابراین متولیان امر باید سعی کنند نسبت به آموزش خودآگاهی به دانش آموزان تدابیر لازم را اتخاذ نمایند.
Introduction: Self awareness is one of the most important skills in one's life. It helps the person to better understand themselves and their characteristics, needs, feelings, and strong and weak points.
Aim: This study attempts to investigate the effect of self-awareness raising on identification and accountability among high school students.
Method: This study employs a pretest posttest semi-experimental control group design. The population of the study were all the high school second grade girl students in Sari city, District one (N=2878). The questionnaire about identity style and accountability was distributed among 200 of the participants. 30 students were selected using random sampling technique and divided into two groups of control (15) and experimental (15). The experimental group underwent 12 session of instruction. The ISI-6G identity style questionnaire and the California cognitive accountability scale (CPI) were used as data collection instruments. Data were analyzed using mean, standard deviation and co-variance analysis.
Results: Results have shown that self-awareness raising improves accountability and identification among high school students.
Conclusion: Results show that self-awareness raising can improves accountability and identification among high school students. Therefore, education authorities should attempts to take measures to improve self-awareness among high school students.