Abstract:
مقدمه: با توجه به این که امروزه اعتیاد به اینترنت نوعی اختلال روانشناختی حساب میشود، میتواند آسیبهای جدی برای دانشجویان به عنوان گروه در معرض خطر پدید آورد.
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین مهارتهای اجتماعی و هوش هیجانی با اعتیاد به اینترنت دانشجویان دانشگاه پیام نور- واحدهای استان البرز بود.
روش: روش مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه این مطالعه شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور استان البرز در سال ۱۳۹۸ بود و بر این اساس۳۵۰ دانشجو با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. شرکتکنندگان پرسشنامههای اعتیاد به اینترنت یانگ (۱۹۹۶) مهارتهای اجتماعی ریگو و کاناری (۲۰۰۳) و هوش هیجانی گلمن (۲۰۰۱) را تکمیل کردند. شاخصهای آمار توصیفی و تحلیل رگرسیون چند متغیره از طریق نرمافزار SPSS ورژن ۲۲ استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد رابطه منفی و معناداری بین اعتیاد به اینترنت با مهارتهای اجتماعی و هوش هیجانی وجود دارد (P
نتیجهگیری: به عنوان نتیجه میتوان گفت، هرچه میزان مهارتهای اجتماعی و هوش هیجانی در دانشجویان افزایش یابد، امکان ابتلا به اعتیاد به اینترنت کاهش مییابد.
Introduction: Today internet addiction is considered as a kind of psychological disorder which can cause serious problem for students as a high-risk group.
Aim: The purpose of this study was to determine the relationship between social skills and emotional intelligence with internet addiction of students at Piame-Noor University of Alborz Province (Iran).
Method: The method was descriptive-correlational. The population of this study included all students of Piame-Noor University of Alborz in 2019 and based on this, 350 students were selected by random cluster sampling. Participants completed Young Internet Addiction Questionnaire (1996), Rigo and Canary Social Skills Questionnaire (2003), and Gelman Emotional Intelligence Questionnaire (2001). Descriptive statistics and multivariate regression analysis were used using SPSS-22 software.
Results: The Findings displayed that there was a significant negative relationship between internet addiction and social skills and emotional intelligence (P
Conclusion: It can be concluded that as the level of social skills and emotional intelligence in university students increases, the possibility of internet addiction decreases.