Abstract:
مقدمه: مدیریت رفتاری والدین، یک طبقهی کلی از مداخلات است که مشکلات رفتاری در کودکان را مورد هدف قرار میدهد و نقش مهمی در کاهش یا جلوگیری از بروز این رفتارها ایفا میکند.
هدف:هدف مقاله حاضر مروری بر برنامههای مدیریت رفتاری والدین با هدف کاهش مشکلات رفتاری برای کودکان سنین پیش دبستانی و مروری بر ویژگیهای آن برنامهها بود.
روش: بدین منظور برای یافتن پژوهشهای مرتبط از یک استراتژی جستجوی منظم استفاده شد. برای مقالات خارجی از پایگاههای اطلاعاتی PsycNet، Sciencedirect، Medline، PubMed، Scopus و Web of Science و برای مقالات داخلی از پایگاههای اطلاعاتی ISC، SID و Irandoc استفاده شد.
یافتهها: پس از حذف مقالات تکراری، اسامی برنامههای مدیریت رفتاری والدین از مقالات موجود استخراج شدند که شامل ۵۴ برنامه خارجی و سه برنامه داخلی بود. برای هرکدام از این برنامهها اطلاعاتی همچون نام برنامه، نام محقق (ها)، گروه هدف و سال انتشار برنامه جمعآوری شدند.
نتیجهگیری: تعداد برنامههای مدیریت رفتاری والدین زیادی وجود دارد که با هدف کاهش مشکلات رفتاری برای کودکان سنین پیش دبستانی طراحی شده است؛ اما این برنامهها اغلب برای کودکانی مناسب هستند که به جز مشکلات رفتاری، از اختلالات یا شرایط نامساعد دیگری رنج نمیبرند. برای بکارگیری برنامههای مدیریت رفتاری والدین برای گروههای خاص، ویژگیهای هر یک از این گروهها باید در تألیف این برنامهها مدنظر قرار گیرد.
Introduction: Parent Management Training (PMT) is a general class of interventions which targets problem behaviors in children, and plays an important role in reduction or prevention of these kinds of behaviors in them.
Aim: The purpose of this article is to review the PMT programs for problem behaviors in preschool children and gathering the characteristics of programs.
Method: In this article, in order to find related papers, a systematic search strategy has been used. Different date-bases have been utilized: PsycNet, Sciencedirect, Medline, PubMed, Scopus and Web of Science for foreign papers and ISC, SID and Irandoc for Iranian ones.
Results: After removing the repetitive articles, the title of the PMT programs were discovered, amongst available articles, consist of 54 foreign and three Iranian programs. For each of these programs, a lot of data was collected, such as program title, researcher’s name(s), target groups, publishing year of the program.
Conclusion: There are numerous PMT programs that are designed to reduce the problem behaviors of preschool children, but these programs are often designed for children who do not suffer from any disorders or other inappropriate situations, except behavioral problems. In order to use PMT programs for special groups of children, characteristics of each group must be considered important in establishment of these programs.