Abstract:
مقدمه: تدریس اثربخش به معنای دستیابی به اهداف، با عوامل روانشناختی و سازمانی بسیاری تبیین میشود به همین دلیل بررسی مولفههای پیشبینی کننده آن ضروری است.
هدف: هدف از پژوهش حاضر پیشبینی اثربخشی تدریس معلمان با توجه به بهزیستی عاطفی و مؤلفههای سکوت سازمانی بود.
روش: پژوهش حاضر جزو تحقیقات پیمایشی- توصیفی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه معلمان ابتدایی شهر بانه در سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ بود که تعداد این افراد برابر با ۸۳۲ نفر بود. از جامعه مذکور با توجه به جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی ۲۶۳ نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای پژوهش از سه پرسشنامه سکوت سازمانی، اثربخشی تدریس معلمان و پرسشنامه بهزیستی عاطفی مربوط به شغل استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نسخه ۲۵ نرمافزار SPSS و با استفاده از روشهای آماری تحلیل رگرسیون تک متغیره و چند متغیره انجام شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که بهزیستی عاطفی با بتای ۲۷۵/۰ و مؤلفه سکوت نوع دوستانه با بتای ۲۳۲/۰ به صورت مثبت و معنیداری در سطح ۰۰/۰ اثربخشی معلمان را پیشبینی میکنند. بهزیستی عاطفی در گروه زنان (بتای ۰/۲۳۷ در سطح ۰/۰۵) و مردان (بتای ۰/۲۷۹ در سطح ۰/۰۱) معنیدار بودهاند. همچنین سکوت تدافعی فقط در گروه زنان با بتای ۲۳۹/۰- در سطح ۰/۰۵ معنیدار بود. سکوت مطیع (بتای ۲۰۳/۰- در سطح ۰/۰۵) و نوع دوستانه (بتای ۳۱۴/۰ در سطح۰/۰۱) در گروه مردان معنیدار بود؛ اما در گروه زنان معنیدار نبودهاند.
نتیجهگیری: بهزیستی عاطفی و سکوت سازمانی معلمان جهت ارتقاء اثربخشی تدریس باید مورد توجه قرار گیرد.
Introduction: Effective teaching means achieving goals, explained by many psychological and organizational factors, so it is essential to study its predictive components.
Aim: The aim of this study was to predict the effectiveness of teachers teaching based on affective well-being and components of organizational silence.
Method: The present study is a descriptive-survey study. The research population includes all elementary school teachers in Baneh City in the academic Year 2016-2017, which was equal to 832 people. From the mentioned society, according to Morgan table and stratified random sampling method, 263 teachers were selected as the sample. Data were collected through three questionnaires, the Organizational Silence, Teachers Effective Teaching, and the Job-related Affective Well-being Scale. The data, analyzed with SPSS ver.25, using univariate and multivariate statistical analysis.
Results: The results showed affective well-being with beta score 275.0 and prosocial silence with beta score 232.0 positively and significantly predict effectiveness of teachers teaching by 00.0 affective well-being was significant in women (β=0.237, P=0.05) and men (β=0.279, P=0.01). Also, defensive silence was significant only in the group of women (β=-0.239, P=0.05). The components of acquiescent silence (β=-203.0, P=0.05) and prosocial silence (beta 314.0, P=0.01) were significant in the men group; but in the group of women, they were not significant.
Conclusion: Affective well-being and organizational silence among teachers should be considered to improve teaching effectiveness.