Abstract:
شهر به عنوان بزرگترین دستاورد بشر، علاوه بر در اختیار قراردادن امکانات و الزامات زندگی، میباید، با آموزش، شهروند را برای بر عهده گرفتن نقش مناسب و مثبت در صحنه حیات شهری، آماده نماید. با پررنگ شدن میزان آگاهی افراد در شیوه زندگی، نیاز مبرم شهروندان به آموزشهای ضمن زندگی را چندین برابر شده است. اما این نیاز به یادگیری نمیتواند فقط در قالب آموزشهای رسمی خلاصه شود بلکه نیاز است تا این آموزهها به شیوههایی خلاق در هرلحظه در اختیار شهروندان قرار گیرد. شهروند آموزش دیده میتواند با آموزشهای مؤثر شهری، تأثیرات متعددی را بر تحول اجتماعی شهر بگذارد. در این مقاله در راستای دستیابی به اصول پایه شهرهای آموزشدهنده و ارزیابی معیارهای آن ابتدا به تعریف دقیقی از مفاهیمی همچون آموزش میپردازیم و به تأثیر آموزش در جامعه و چگونگی ارتباط آموزش و عملکرد آن با فضاهای شهری و نقش آن در مشارکت شهروندان در فضاهای شهری خواهیم پرداخت تا تعریفی جامع از شهر آموزشدهنده ارائه نماییم. لذا این مقاله درصدد آن است که از روش تحقیق ترکیبی (توصیفی- همبستگی) به اصول معیارهای فضاهای آموزشدهنده در شهر بپردازد. واز این روی به اصول جدیدی در انتظام کالبد شهری و باز تعریف نقشی نوین برای فضاهای شهری با رویکرد آموزش دهندگی میرسیم.
Abstract City as the greatest achievement of human beings, in addition to providing life facilities and requirements, should prepare its citizens through education to take appropriate and positive roles in the scenes of urban life. As the level of people’s awareness in lifestyle increases, a dire need for a life-long education becomes significant. However, the need to learn cannot be simplified solely in the form of formal education; in fact, the training should be conducted through innovative methods always available to the citizens. The trained citizen can have various effects on the social changes of their city. To gain aaccess to the basic principles in the training cities and evaluating its values, first a precise definition of concepts such as education is taken into account. This is followed by the effect of education on society, communication in training, its function in the urban environment and its role upon the participation of citizens’ in urban areas to present a comprehensive definition of the training city. Therefore, this article uses a combined approach (Descriptive-correlational) to discuss the principles of training spaces in the city's criteria. This is an attempt to reach onto new principles in the layout of the urban fabric and redefine a new role for urban spaces with a training approach.