Abstract:
موضوع مقاله حاضر بررسی تغییرات مختلف جسمانی، شناختی، اجتماعی دوره نوجوانی از دیدگاههای مختلف و اختلالات این دوره می باشد. هدف اصلی پژوهش بررسی تغییرات مختلف نوجوان از دیدگاههای مختلف روانشناسی رشد و بررسی اختلالات روانی و مشکلات اجتماعی نوجوانان در این دوره می باشد. در این پژوهش از کتابهای دانشگاهی موجود در این زمینه و تجربیات شخصی نویسنده در برخورد با نوجوانان استفاده شده است. نتایج بررسی ها نشان داده است که با ورود به دوره نوجوانی، انسان با یک سری تغییرات بنیادی و اساسی در زمینه جسمی و روانی روبرو می شود. این تغییرات ناشی از زمینه ژنتیکی و عوامل محیطی و اجتماعی نوجوان است. دیدگاههای مختلف با تاکید بر این دو عامل این تغییرات را تشریح می کنند. خانواده، مدرسه، گروه همسالان و ... در ایجاد این تغییرات بصورت بهنجار و ناهنجار بسیار تاثیر گذار هستند. برخورد ناصحیح خانواده، مدرسه و همسالان با نوجوان و تغییرات جسمی روانی او می تواند زمینه ساز بسیاری از مشکلات و اختلالات این دوره باشد. ما در این پژوهش به اختلالات این دوره پرداخته ایم.
The subject of this article is to examine the various changes Physical, cognitive, social adolescence from different perspectives and disorders of this period. The main purpose of this study is to examine different changes Adolescents from different perspectives of developmental psychology and study of mental disorders and social problems of adolescents in this period. In this research, academic books in this field and the author's personal experiences in dealing with adolescents have been used. The results of studies have shown that by entering adolescence, human beings face a series of fundamental and fundamental changes in the physical and mental field. These changes are due to the genetic background and environmental and social factors of adolescents. Different perspectives explain these changes by emphasizing these two factors. Family, school, peer group, etc. are very effective in creating these changes in a normal and abnormal way. Misbehavior of family, school and peers with adolescents and their physical and psychological changes can be the cause of many problems and disorders in this period. In this study, we have dealt with the disorders of this
Machine summary:
هدف اصلی پژوهش بررسی تغییرات مختلف نوجوان از دیدگاههای مختلف روانشناسی رشد و بررسی اختلالات روانی و مشکلات اجتماعی نوجوانان در این دوره می باشد.
مقدمه نوجوانی دوره پیچیدهای از رشد انسان است که در طی آن دوره، نوجوان بلوغ را تجربه میکند که بر رشد جسمانی و روان شناختی او تاثیر گذاشته و موجب تغییرات قابل ملاحظه ای در مفهوم خود نوجوان میگردد، بحران هویت را تجربه می کند، از نظر شناختی به تفکر انتزاعی می رسد، ارتباط با گروههای همسال افزایش می یابد.
بنا بر نظر پیاژه نوجوان در مرحله چهارم رشد شناختی (مرحله عملیات صوری) قرار دارد، در این مرحله ابتدا می تواند استدلال فرضی – قیاسی کند یعنی وقتی با مسئله ای روبرو می شود با فرضیه یا پیش بینی درباره متغیرهایی شروع می کند که ممکن است بر نتیجه تاثیر بگذارند.
یکی تغییرات زیستی در نظام باز تولید، شامل افزایش سائق جنسی 5 که در رفتار نوجوان از نظر تمایل جنسی و روابط و فعالیتهای او تاثیر دارد و - Maturation -Valon - منظور از مرحله مقوله ای در نظام والن، مرحله پنجم بین شش تا یازده ساگی است که کودکان سعی می کنند آنچه را که قبلاً به صورت غیرعینی یا در لفافه عاطفی برای وی وجود داشته در قالب یک فکر عینی و منطقی بازسازی کند.
به این ترتیب بندورا رشد اجتماعی نوجوان را از یک سو به محیط فیزیکی، خانوادگی، گروه همسالان و سایر تاثیرات اجتماعی مربوط میداند و از سوی دیگر معتقد است که تواناییهای شناختی، خصوصیات جسمی، باورها و نگرشهای نوجوانان تاثیر متقابل خود را بر محیط باقی میگذارند و این دو عامل محیطی و شناختی در ارتباط متقابل با رفتارهای فرد است (لطف آبادی، 1398).