Abstract:
هدف این مقاله بررسی اثرات گردشگری بر سبک زندگی روستایی در مناطق روستایی شهرستان اردبیل میباشد. این تحقیق از لحاظ هدف، توسعهای، و از لحاظ ماهیت، توصیفی و پیمایشی و نیز از نوع علی-مقایسهای و تحلیلی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه روستاییان ساکن در روستای نمونه گردشگری » وکیلآباد» میباشد. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر اساس فرمول کوکران، تعداد نمونه مناسب برای این تحقیق 269 نفر به دست آمد؛ از سویی، برای برابری در آزمون و نتیجه، 269 از روستاییان ساکن در روستای فاقد گردشگری «تپراقلو» بهعنوان گروه شاهد انتخاب شدند. این تحقیق به روش پیمایشی با استفاده از پرسشنامه انجام گردیده است. روایی صوری پرسشنامه توسط پانل متخصصان مورد تأیید قرار گرفت. مطالعه راهنما در منطقه مشابه جامعه آماری با تعداد 30 پرسشنامه صورت گرفت و با دادههای کسب شده و استفاده از فرمول ویژه کرونباخ آلفا در نرمافزار SPSS، پایایی پرسشنامه تحقیق 94/0 به دست آمد. نتایج آزمون t در ارتباط با ویژگیهای شاخصهای سبک زندگی دو گروه نشان میدهد بین متغیرهای توسعه رسانهها، تغییرات مذهبی، افزایش مهاجرت، افزایش تفریح و احساس تعلق با متغیر مستقل (توسعه گردشگری) رابطه معنیداری وجود ندارد. اما بین متغیرهای مادیگرایی، ثروتاندوزی، درآمدزایی، نفوذ فنآوری، تغییر پوشاک، تغییر الگوی تغذیه، تغییرات رفتاری، مدگرایی، تغییر زبان، مصرفگرایی، استفاده از انرژی و تغییر طبیعت با متغیر مستقل رابطه معنیداری وجود دارد. در نهایت، با توجه به نتیجه پژوهش پیشنهادات کاربردی ارائه شده است.
The purpose of this paper is to examine the effects of tourism on rural lifestyle in rural areas city of Ardabil. This research purpose is developmental, and the nature of research is descriptive and causal-comparative and analytical survey. The research population consisted of peasants living in villages Tourism "Vakilabad". Using the random sampling method based on the sample, the sample size for this study was 269, on the one hand, the equality test result, 269 villagers living in non-tourist village "Topraqlu" as the control group respectively. The study was conducted using a questionnaire survey. Validity of the questionnaire was confirmed by a panel of experts. Pilot study in the same region with a population of 30 questionnaires were analyzed and the data obtained and the use of special formula Cronbach's alpha software SPSS, the reliability of the questionnaire was 94/0. T-test results in relation to the characteristics of the two groups' shows that lifestyle factors between the development of the media, religious changes, increased migration, increased leisure and a sense of belonging with the independent variable (tourism development) there is a significant relationship. But between materialism, enrichment, money, influence of technology, change of clothing, feeding pattern changes, behavioral changes, fashions, language change, consumerism, energy and change the nature of the independent variables was significant. Finally, according to the study findings and practical suggestions are provided.