Abstract:
پژوهش حاضر با روش توصیفی – تحلیلی، ضمن تاکید بر جنبه کاربردی آن به تحلیل و ارزیابی رابطه بین حکمروایی و کیفیت زندگی بپردازد. روش جمع آوری اطلاعات بر اساس فن پیمایشی و پرسشنامه محقق ساخته که روایی آن توسط اساتید گروه شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج و دانشگاه کردستان مورد تایید گرفته است و پایایی آن بر اساس روش آلفای کرونباخ در در دامنه 0. 88 تا. 094 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار استباطی (رگرسیون خطی و همبستگی و تحلیل عامل تاییدی) و معادلات ساختاری در liserel بهره گرفته است. نتایج پژوهش نشان داده است که از نظر آماری، یک همبستگی معنادار بین دو بعد وجود دارد و نتایج معادلات ساختاری نشان داد که میزان تاثیرات حکمروایی بر کیفیت زندگی برابر با 0. 42 است که نشان دهنده تاثیرگذاری 42 درصد حکمروایی در تبیین کیفیت زندگی است. همچنین مقادیر بارهای عاملی نشان از تاثیرگذاری بالای شاخصها و ابعاد در ایجاد روابط بین متغیرها دارد. این مورد به ویژه در ارتباط با ابعاد محیطی و آموزشی نمود بیشتری پیدا میکند و نتایج برازندگی 0. 04 است که این بیانگر مطلوبیت مدل به کار گرفته در پژوهش است.
the present study uses a descriptive-analytical method, while emphasizing its practical aspect to the analysis and aberration of the relationship between governance and quality of life. Data collection was based on survey technique and made questionnaire and validity was confirmed by the experts of the Department of Urban planning of Islamic Azad University , Sanandaj branch, and Kurdistan University, and its reliability was calculated on the basis of the Cronbach's alpha method in the range of 0.88 to 0.094. In order to analyze the data, inferential statistics (linear regression, correlation and confirmatory factor analysis) and structural equations in Liserel software have been used. The results of the study have shown that there is a significant correlation between the two dimensions, and the results of structural equations show that the level of influence on life quality is equal to 0.42 which indicates the 42percent influence on the definition of quality of life. Also, factor load values indicate the high impact of indices and dimensions in creating correlation between variables. This is especially true with regard to the dimensions of the environment and education, and the results are 0.04, which reflects the utility of the model applied in the research