Abstract:
هدف پژوهش حاضر «شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقاء نقش تربیتی فرماندهان آموزشی یک دانشگاه نظامی است.» این مطالعه ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش توصیفی تحلیلی است و برای تحلیل دادهها به صورت ترکیبی (کمی و کیفی) از آمار توصیفی و تحلیل محتوا استفادهشده است. جامعه آماری این پژوهش با عنایت به ویژگیهای در نظر گرفتهشده، 100 نفر از مربیان، فرماندهان و مدیران دانشگاه هستند، که بهصورت هدفمند انتخابشدهاند. پرسشنامه این پژوهش محقق ساخته بوده که پس از جمعآوری مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته است. روایی پرسشنامه با محاسبه ضریب لاوشه حدود 9/0 و پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرون باخ 899/0 مورد تائید قرار گرفت. محقق برای رسیدن به هدف با مراجعه به متون مربوط به تحقیق، اقدام به جمعآوری مطالب و تهیه مدل چارچوب نظری نموده. نتایج حاصلشده نشان داد که عوامل فردی با میانگین 61/4 و عوامل سازمانی با میانگین 42/4 مورد تائید هست.
تهدف هذه الدراسه الی "التعرف علی العوامل الموثره فی ارتقاء الدور التربوی للقاده التربویین للجامعه
العسکریه". تکون هذه الدراسه من حیث الغرض عملیه و من حیث المنهج التوصیفی_التحلیلی ، وقد تم استخدام
الاحصاء التوصیفی و تحلیل المحتوی لتحلیل البیانات بطریقه مجمعه )کمیه و کیفیه(. کان المجتمع الاحصايی لهذه
الدراسه ، مع الاخذ فی اعتبار الخصايص المنظوره ، هو 100 نفرات من المربیین و القاده و مدیری الجامعه ، تم
اختیارهم عن قصد و هدف خاص.استبانه هذا البحث کانت محققه، التی بعد التجمیع صارت مورده للتجزيه و التحلیل.
تم تاکید صحه الاستبیان من خلال حساب معامل اللاوشه البالغ حوالی 0.9 وتم تایید موثوقیه الاستبیان بواسطه معامل
الفا کرونباخ البالغ / 899 . ولتحقیق الهدف قامت الباحث بجمع المواد واعداد نموذج اطار نظری بالرجوع الی نصوص
المربوطه بالبحث. واظهرت النتايج الحاصله بان العوامل الفردیه بمتوسط 4.61 وعوامل المنظمیه بمتوسط 4.42 تکون
موردا للتایید.
The aim of this study is to "identify the factors affecting the promotion of the educational role of educational commanders of a military university. " This study is applied in terms of purpose and descriptive-analytical method and descriptive and inferential statistics have been used to analyze the data. The statistical population of this study, considering the considered characteristics, are 100 instructors, commanders and university administrators, who have been purposefully selected in full. The questionnaire of this research was made by a researcher and was analyzed after collection. The validity of the questionnaire was confirmed by calculating the Lauche coefficient of about 0.9 and the reliability of the questionnaire with Cronbach's alpha coefficient of 0/ 899. In order to achieve the goal, the researcher has collected materials and prepared a theoretical framework model by referring to the research texts. The results showed that individual factors with an average of 4.61 and organizational factors with an average of 4.42 are approved.
Machine summary:
بنابراين دغدغه و مسئله اي که براي فرماندهان و مسـئولين سـازمان و دانشـگاه وجـود دارد ايـن است که عليرغم همه تلاش ها، صرف هزينه هاي مادي و معنوي آن تربيتي اخلاقي و ديني که بايد اتفاق بيفتد، صورت نگيرد و براي تحقق اين مهم در فراگيران نقش اصلي را فرماندهان آموزشي بر عهده دارند که اگر خود از تربيت لازم برخوردار نباشند قطعا تربيت براي فراگيران حاصل نخواهـد شد.
(حکمت ٧٣ نهج البلاغه ) ( هر که خـود را در مقـام پيشـوايي مـردم قـرار دهـد بايـد پـيش از تعلـيم ديگران ، به تعليم خود بپردازد و پيش از آنکه به زبانش تربيت کند، با رفتـار خـود تربيـت نمايـد و کسي که آموزگار و مربي خود باشد بيشتر سزاوار بزرگداشـت اسـت تـا آن کـه آموزگـار و مربـي ديگران است ) در همين راستا محققين در قالب يک پژوهش به دنبال اين سؤال هستند که : «عوامـل مؤثر بر ارتقاء نقش تربيتي فرماندهان آموزشي يک دانشگاه نظامي کدم اند؟» مباني نظري تربيت از ماده «ربو» به معناي افزودن و رشد و نمو آمده است .
دانشگاه براي ايفاي نقش تربيتي خود، هم مي بايست به اخلاق درون سازماني کاملا پايبند باشند و هم نيازمند پرورش فرماندهان آموزشي هستند که با الهـام از تجربيـات گذشـته و بـا مـدنظر قـرار دادن مباني و ارزش هاي ديني و اخلاقي، توان تربيت فکـري، فرهنگـي، اسـلامي نيروهـاي خـود را داشته باشند.
دانشگاه براي ايفاي نقش تربيتي خود، هم مي بايست به اخلاق درون سازماني کاملا پايبند باشند و هم نيازمند پرورش فرماندهان آموزشي هستند که با الهـام از تجربيـات گذشـته و بـا مـدنظر قـرار دادن مباني و ارزش هاي ديني و اخلاقي، توان تربيت فکـري، فرهنگـي، اسـلامي نيروهـاي خـود را داشته باشند.