Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه باورهای فراشناخت، راهبردهای کنترل فکر و سبک های اسنادی دانش آموزان سرآمد و عادی اجرا شد. روش: روش پژوهش علی - مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش
شامل دانش آموزان سرآمد و عادی مقطع متوسطه مدارس شهر دامغان3000 نفر (بود که حجم نمونه 300 نفر براساس جدول کرجسی و ( مورگان) 1970 (با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند.
ابزارهای پژوهش، پرسشنامه های سبکهای اسنادی) سلیگمن و همکاران، 1979 (، کنترل فکر) ولز و دیویس، 1994 (و باورهای فراشناختی) کارنزایت و هاتونوولز، 1997 (بود. تحلیل دادهها بهوسیله
با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آزمون نرم افزار (SPSS- 20) تحلیل واریانس مانوا وآنوا انجام شد. یافته ها: یافته های پژوهش در تحلیل مانوا نشان داد بین دانشآموزان سرآمد و عادی در باورهای
فراشناخت، راهبردهای کنترل فکر و سبکهای اسنادی تفاوت معناداری وجود دارد. میانگین دانش آموزان سرآمد و عادی در باورهای فراشناخت به ترتیب 78/51 و 67/72 در کنترل فکر به ترتیب 75/54 و 66/43
بود. و در سبکهای اسنادی به ترتیب 33/58 و 30/70 میانگین باورهای فراشناخت، کنترل فکر و سبک های اسنادی دانشآموزان سرآمد بیشتر از دانش آموزان عادی بود. نتیجه گیری: براساس نتایج پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آموزش های ویژه ای برای تقویت باورهای فراشناخت، کنترل فکر و سبکهای اسنادی دانش آموزان عادی و سرآمد باید پیشبینی شود. مربیان با تاکید بر اهمیت عوامل درونی قابل کنترل به عنوان عوامل اصلی موفقیت، توان پیش بینی موفقیت دانشآموزان را باید افزایش دهند.
Objective
The aim of this study was to compare metacognitive beliefs, thought control strategies and attributional styles of gifted and ordinary students.
Method
The statistical population of the study included gifted and ordinary high school students in Damghan (3000 people). From this community, 300 talented and ordinary students of all secondary schools in four schools of Damghan were selected as a sample by cluster random sampling. To collect the research data, questionnaires of attributional styles (Seligman et al. , 1979) , thought control (Wells and Davis, 1994) and metacognitive beliefs (Carnesite and Huttonwalls, 1997) were used. Data analysis was performed using independent t-test and analysis of variance with SPSS-20 software.
Results
Findings showed that there is a significant difference between gifted and ordinary students in terms of metacognition strategies, thought control and some attributional styles. Metacognitive beliefs and thought control strategies of gifted students are stronger than normal students. But the writing styles of ordinary students are greater than those of gifted students.
Conclusion
Due to the benefits of cognitive beliefs and the consequences of incorrect attribution styles in students, it is suggested that teachers teach and strengthen these skills in gifted and ordinary students.