Abstract:
هدف: هدف این پـژوهش بررسی اثر میانجیگری احساس تنهایی بر رابطه ناگویی هیجانی با بهزیستی روانشناختی در ننوجوان دختر با مشکلات روان- تنی بود.
مواد و روشها: از بین کلیه دانش آموزان دختر نوجوانی که در مقطع متوسطه دوره دوم در ناحیه 2 آموزش پرورش شهر مشهد در سال تحصیلی 97-96 مشغول به تحصیل بودند و به دفاتر مشاوره ندارس خود مراجعه کرده بودند به روش نمونهگیری خوشهای در مرحله اول و گام دوم غربالگری با مقیاس شکایات روان-تنی (تاکاتا و ساکاتا) ، 103 نفر انتخاب شدند.این گروه نمونه ابزارهای دیگر پژوهش حاضر یعنی مقیاسهای بهزیستی روانشناختی (ریف)، ناگویی هیجانی (تورنتو) ، احساس تنهایی( دهشیری و همکاران) را پاسخ دادند.. جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزارهای Spss24 و Smartpls2 و بر مبنای روش معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی انجام شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که ناگویی هیجانی دارای رابطه معنیداری با بهزیستی روانشناختی دختران نوجوان با مشکلات روانتنی میباشد و احساس تنهایی در این رابطه نقش میانجیگری جزئی دارد.
نتیجهگیری: نتایج پـژوهش حاضر اهمیت برنامهریزی و ارائه بستههای آموزشی و درمانی مناسب بهمنظور افزایش بهزیستی روانشناختی در راستای کاهش مشکلات روانتنی دانش آموزان را با مدنظر قرار دادن احساس تنهایی و مشکل ناگویی هیجاpls2نی دانش آموزان به مسئولین آموزشوپرورش یادآور میشود.
Objectves: The Aim of this research was the effect of mediation role of loneliness on alexithymia and psychological well-being in adolescent girl with psychosomatic problems.
Method : Among all high school female adolescents who in 2017-2018 had reffered to Mashhad education district 2 school counseling centers with psychosomatic problems complaints, 103 adolescents were selected, on the basis of cluster sampling method and then by Psychosomatic problems(Takata & Sakata) scale screening.The sample responded to Psychological Well-being (Ryff), Alexithymia Scale(Torento), Fear of negative evaluation (Leary) and Sense of loneliness (Dehshiri et all). After questionaies conducting and data collecting, data analysis was performed in descriptive and inferential statisticsin the way of multivariate analysis and structural equation modeling, using Spss24 and SmartPLS2 .
Results : findings demonstrated that alexithymia significantly related negatively to the psychological well-being among female adolescent and loneliness mediated this relation partially.
Conclusion: The results of this study remind Education officials the importance of planning and providing appropriate educational and therapeutic packages in order to increase the psychological well-being of students, considering their feeling of loneliness and the problem of alexithymia so as to reduce the students psychosomatic problems.