Abstract:
این پژوهش با هدف تعیین رابطه ی وابستگی به اینترنت با گسست بین نسلی در دختران دبیرستانی انجام شد؛ بدين منظور، 300 دانش آموز دختر دبيرستانی به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی از بین مدارس منطقه شش تهران انتخاب شدند. روش پژوهش کمی با طرح پژوهشی پیمایش بوده است و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های «وابستگی به اینترنت» و «مقیاس رابطه والدین- فرزندان»استفاده شد. تحلیل آماری این پژوهش نیز با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون انجام پذیرفت. نتایج نشان دادند که بین وابستگی به اینترنت با رابطه ی والدین- فرزندان در دختران دبیرستانی رابطه ی معنی دار و معکوس وجود دارد؛ به طوری که هر چه وابستگی به اینترنت در این نمونه افزایش می یابد، رابطه پدر-فرزندی و رابطه ی مادر- فرزندی کاهش می یابد. علاوه بر این، در بین مؤلفه های رابطه ی پدر- فرزندی، ارتباط پدرانه و صمیمیت پدرانه، و در مؤلفه های رابطه ی مادر- فرزندی، عاطفه ی مثبت مادرانه و ارتباط مادرانه، با وابستگی به اینترنت، در سطح (05/0p<) همبستگی معنادار وجود دارد.
the aim of this study was to determine the relationship between internet dependence and intergenerational rupture in high school girls; for this purpose, 300 female high school students were selected by random cluster sampling from schools in the sixth district of tehran. the research method was quantitative with a survey research design. "internet dependence" and "parent-child relationship scale" questionnaires were used to collect data. statistical analysis of this study was performed using pearson correlation coefficient. the results showed that there is a significant and inverse relationship between internet dependence and parent-child relationship in high school girls. as the internet dependence increases in this sample, the father-child relationship and the mother-child relationship decrease. in addition, among the components of the father-child relationship, paternal relationship and paternal intimacy, and among the components of the mother-child relationship, positive maternal affection and maternal relationship, there is a significant correlation with internet dependence at the level (p <0.05).