Abstract:
این پژوهش به صورت آمیختۀ اکتشافی با هدف ارتقاء رفتارهای سازمانی مثبت کارشناسان ترویج کشاورزی از راه توانمندسازی روانشناختی آنها انجام شده است. مشارکتکنندگان در گام کیفی 16 نفر از کارشناسان ترویج کشاورزی بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند با آنها مصاحبه شد و از راه تحلیل محتوای مصاحبهها با استفاده از نرمافزار MAXQDA12شاخصهای توانمندسازی روانشناختی شامل احساس معناداری، شایستگی، مؤثر بودن، خودتعیین، اعتماد و رفتارهای سازمانی مثبت شامل رفتار تسهیم تجربۀ شغلی، رفتار شغلی نوآورانه، رفتار حفظ و توسعۀ ارزشهای حرفهای، رفتار بهبود کیفیت خدمات ترویج کشاورزی، رفتار بهبود چابکی ترویج کشاورزی و رفتار بهبود اعتماد عمومی به ترویج کشاورزی حاصل از آن در قالب الگوی مفهومی پژوهش احصا شد. در گام کمّی، جامعۀ آماری پژوهش شامل کارشناسان ترویج کشاورزی کشور در سال 1397 بود که از این بین 192 نفر با روش نمونهگیری طبقهای متناسب انتخاب شدند. ابزار پرسشنامههای محققساخته توانمندسازی روانشناختی و رفتارهای سازمانی مثبت به شرکتکنندگان ارائه شد و در انتها تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزارهای SPSS و Smart PLS صورت گرفت. نتایج نشان داد توانمندسازی روانشناختی در ارتقاء رفتارهای سازمانی مثبت نقش دارد. در مجموع توانمندسازی روانشناختی قدرت تبیین 8/48 درصد از تغییرات رفتارهای سازمانی مثبت کارشناسان ترویج کشاورزی را دارد. مقدار Q2 برای سازۀ رفتارهای سازمانی مثبت 180/0 بود که این مقدار از تناسب پیشبین مدل در مورد سازۀ درونزای رفتارهای سازمانی مثبت کارشناسان ترویج کشاورزی حمایت میکند.
This research was conducted in a mixed method, in order to promote the positive organizational behaviors of agricultural extension experts through psychological empowerment. In the qualitative section, interviews were conducted with 16 experts of agricultural extension, using purposive sampling method. By analyzing the content of the interviews, using MAXQDA12 software, indices of psychological empowerment including Meaning, Competency, Impact, Choice, Trust and positive organizational behaviors including sharing job experience behavior, Innovative career behavior, behavior related to maintenance and development of professional values, behavior of improving quality of agricultural extension Services, behavior of improving agricultural extension agility, and behavior of improving Public trust in agricultural extension were derived in the form of a conceptual model. In the quantitative section, the statistical population of the study consisted of experts of agricultural extension in the whole country in 1397, among which 192 experts of agricultural extension were selected by stratified sampling method. The data collection instrument was a researcher's developed questionnaire of psychological empowerment and positive organizational behaviors. Finally, data analysis was done by SPSS and Smart PLS software. The results showed that psychological empowerment has role in promoting positive organizational behaviors. In general, the psychological empowerment explains 48.8% of the changes in positive organizational behavior of agricultural extension experts. The value of Q2 was 0.180 for positive organizational behavior construct, which supports the suitability of prediction model for the endogenous structure of positive organizational behavior of agricultural extension experts.
Machine summary:
واژههاي کليدي: توانمندسازي روانشناختي، رفتارهاي سازماني مثبت، کارشناسان ترويج کشاورزي Psychological empowerment as an Antecedent of positive organizational behaviors of agricultural extension experts: A Utilization of mixed method research Ahmad Basami, Ph. D Graduated of Agricultural Extension, Faculty of Economics and Agricultural Development, University of Tehran.
بررسي ادبيات موضوع بيانگر آن است که عوامل مختلفي از قبيل انعطافپذيري شرايط کاري (Salehi Sadaghiani & Sadafi Musavi, 2018)، سبک رهبري اصيل (Moradi Moghadam, Jafari & Navigable, 2018)، عدالت سازماني (Nastiezaie & Jenaabadi, 2016)، رهبري تحولآفرين (Peterson, Walumbwa, Byron & Myrowitz, 2009) (Yazdanshenas, 2016)، شوخطبعي مديريتي (Sepahvand & Mohamadyari, 2016)، رهبري و توسعۀ منابع انساني (Luthans, 2003)، خوشبيني و انعطافپذيري (Youssef & Luthans, 2007)، تناسب کار و زندگي (Muse, Harris & Field, 2008)، مالکيت رواني و سازماني مبتني بر احترام (Pan, Qin & Gao, 2014) ميتوانند در شکلگيري و ارتقاء رفتارهاي سازماني مثبت اثرگذار باشند.
بررسي ادبيات موضوع حاکي از آن است که توانمندسازي روانشناختي به عنوان يکي از عوامل زمينهساز و ارتقادهندۀ رفتارهاي سازماني مثبت مطرح است و مطالعاتي دربارۀ نقش توانمندسازي روانشناختي در توسعۀ رفتارهاي سازماني مثبت انجام شده است؛ از جمله اين مطالعات به طور نمونه ميتوان به مطالعات انجام شده در مورد نقش توانمندسازي روانشناختي در شکلگيري رفتارهاي سازماني مثبت از قبيل رفتار شهروند سازماني (Cheasakul & Varma, 2016) (ganji & karimi baghmalek, 2018)، رفتار تسهيم دانش (Kang, Lee & Kim, 2017)، رفتار کارآفرينانه (Pittino, Martínez, Chirico & Galván, 2018)، رفتار نوآورانه (Özarallı, 2015)، يادگيري سازماني (Safari, Haghighi, Rastegar & Jamshidi, 2011)، تعهد سازماني (Cheasakul & Varma, 2016)، رفتار بهبود کيفيت خدمات (Lin, Wu & Ling,2017; Hewagama, Boxall, Cheung & Hutchison, 2019)، رفتار جلب اعتماد مشتري (Hewagama, Boxall, Cheung & Hutchison, 2019, 2019)، رفتار بهبود تعالي سازماني (Hashemy, Yousefi, Soodi & Omidi, 2016) اشاره کرد.