Abstract:
پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، کیفی است که با هدف شناسایی صلاحیتهای حرفهای معلمان ابتدایی در مناطق دوزبانه انجام شد. بدین منظور با استفاده از روش اسنادی و با لحاظ کردن ملاکهای کیفیت اسناد، 70 سند منتشر شدۀ مرتبط با صلاحیت حرفهای معلمان و دوزبانگی شامل 63 سند خارجی به زبان انگلیسی در دامنۀ زمانی( 2020- 2000) و 7 سند داخلی به زبان فارسی در دامنۀ زمانی( 1399-1389)، از بین منابع مکتوب به شیوۀ هدفمند انتخاب شد. برای تحلیل دادهها از شیوۀ تحلیل مضمون و برای تأیید دقت و صحت دادهها، در مورد اعتبار مطالعه از شیوۀ بررسی به وسیلۀ اعضای پژوهش و سهسوسازی (دادهها، منابع و روشها) استفاده شد. تحلیل دادهها به شناسایی (75 مضمون پایه، 7 مضمون سازماندهندۀ سطح اول (صلاحیت اخلاقی، صلاحیت عاطفی، صلاحیت شناختی، صلاحیت شخصیتی، صلاحیت آموزشی، صلاحیت ارتباطی،صلاحیت فرهنگی) و 14 مضمون سازماندهندۀ سطح دوم و 1 مضمون فراگیر (صلاحیت حرفهای) منتج شد. نتایج نشان داد که برخورداری معلمان از صلاحیت حرفهای از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر ارتقاء کیفیت نظام آموزشی و بهویژه بهبود سطح و عمق یادگیری دانشآموزان دوزبانه است
The present study was conducted with a qualitative approach and with the aim of identifying the professional competencies of primary school teachers in bilingual areas. For this purpose, using the documentary method and taking into account the criteria of document quality, 70 published documents related to the professional competence of teachers and bilingualism, including 63 foreign documents and 7 internal documents, in the period 20-20000 2000 from among the written Persian sources. And English was purposefully chosen. Content analysis method was used to analyze the data. In order to confirm the accuracy of the data, regarding the validity of the study, the research method was used by the members of the research and trial (data, sources and methods). Data analysis resulted in identification (75 basic themes, 7 first level organizing themes and 14 second level organizing themes and 1 comprehensive theme). The results showed that teachers' professional competence is one of the most important factors affecting the quality of the education system and especially improving the level and depth of learning of bilingual students. Therefore, it is suggested that the educational system, by prioritizing the linguistic and cultural needs of bilingual students, provide the necessary ground for selecting and cultivating the basic competencies of teachers in these areas, and as a result, move intelligently to move towards efficiency and productivity. Organize and improve the quality of bilingual students' learning