Abstract:
هرچند ادبیات، برخاسته از داشتهها و آرمانهای یک ملت است، به برداشت صرف در آن اکتفا نمیشود و گامهای خلاقانه در این زمینه به آفرینش دنیای جدید میانجامد؛ اینچنین است که هر اثر ادبی علاوه بر تأثیرپذیری از بستر فرهنگی و تاریخی خویش، توانایی تأثیرگذاری بر آن را پیدا میکند و رویکرد «تاریخگرایی نو» درصدد بیان این مطلب و تأکید بر «تاریخیّت متن و متنیّت تاریخ» شکل میگیرد. مجموعۀ خونآشام در جایگاه اولین تجربۀ ژانر وحشت در حوزۀ ادبیات کودک و نوجوان ایران، با به حرکت درآوردن شخصیتهای خیالی در صحنۀ دنیای واقعی، مخاطب را نظارهگر واقعیت زندگی و گفتمانهای موجود در آن میکند تا با افزایش سطح آگاهی او از محیط دنیای اطراف، وی را مهیای مواجهه با خطرات و تهدیداتی کند که در بدو ورود به آن، انتظارش را میکشد. بر این اساس با رویکرد «تاریخگرایی نو»، مجموعۀ خونآشام ظرفیتهای درخورتوجه بسیاری برای بازخوانی دارد. این پژوهش به روش تحلیل کیفی و با بهرهگیری از مطالعات کتابخانه-ای مبتنی بر استقراء تام، معانی پنهان یا خاموش یا صداهای ضعیف متن را آشکار میکند و با برجستهسازی گفتمانهای موجود، از روابط قدرت در آن پرده برمیدارد و نشان میدهد که چگونه متن از گفتمانهای عصر خود تأثیر میپذیرد و متقابلاً در خلق گفتمانهای نو مؤثر واقع میشود؛ در نتیجه پژوهش بیان میکند که تقدیرگرایی و مردسالاری و توزیع نابرابرانۀ جنسیتی قدرت در خانواده از گفتمانهای غالب و گفتمان «عشق»، بهویژه عشق به خاک و وطن نیز از گفتمانهای محوری این اثر بهشمار میآیند.
Although literature originates from the contents and ideals of a nation, but it is not limited to its mere use, and creative actions in this field lead to the creation of a new world. Thus, in addition to being influenced by its cultural and historical context, each literary work also can the ability to influence it. New History is an approach that aims to convey this idea and Emphasis on "Text is considered as history and history is considered as text". As the first experience of the horror genre in the field of Iranian children and teenager literature, the khon asham story collection, by moving imaginary characters on the real world stage, makes the audience watch the real life and its existing discourses in order to increase their level of awareness of the surroundings, It prepares them for face the dangers and threats that awaits them when they first enter. Thus, using a "new historicist" approach, the khon asham story collection has a lot of remarkable capacity for review. This research seeks to explain by qualitative analysis method and using library studies based on complete induction, can reveal hidden or silent meanings or weak voices of the text in order to reveal the power relations in the text by highlighting the existing discourses and show that how the text of the discourses of its time is influential and reciprocally effective in creating new discourses. As a result, the study states that destiny and patriarchy and the unequal gender distribution of power in the family are the dominant discourses and the discourse of "love", especially love of land and homeland are also among the main discourses of this work.
Machine summary:
از سوی دیگر ژانر وحشت که با اشـاره بـه نیمۀ پنهان زندگی آدمی، برای بازگوکردنرویدادها و حوادث کم رنگ وفراموش شـدة زنـدگی بشر، نیازمند بهره گیری از منابع بیشماری همچون خرافات ، باورهای عامیانه و داسـتان هـای شفاهی عصر خویش است ،جنبۀ دیگر رویکرد «تاریخ گرایی نو» را که همان شکل گیری مـتن در بستر زمان و عصر خود است ،به خوبی بازگو میکند؛ لذا در این پژوهش ، با بررسـی یکـی از شاخص ترین آثار ادبی حوزة ادبیات کودک و نوجوان به دنبال آشکارسازی لایه های پنهـان متن در پی بازگویی تأثیرات متقابلاثر و تاریخ بر یکدیگر و نیز آشکارسـازی روابـط قـدرت در پی پاسخ گویی به پرسش های ذیل هستیم .