Abstract:
هدف اساسی این پژوهش شناسایی رابطه خلاقیت مدیران با اثر بخشی معلمان مدارس ابتدایی دخترانه شهرستان رباط کریم است. روش اجرای پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه مدیران و معلمان مدارس ابتدایی دخترانه شهرستان رباط کریم بودند که در سال 1394-1393 به ترتیب به تعداد 42 نفر مدیر، 324 نفرمعلم بودند که 42 نفرمدیر و 176 نفر از معلمان بر اساس جدول مورگان انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه 28 سوالی پارسونز برای اثربخشی معلمان و آزمون 60 سوالی تورنس برای خلاقیت مدیران استفاده شد. اثر بخشی بر اساس مدل پارسونز تدوین شده و چهار مولفه (انطباق، تحقق اهداف، رضایت شغلی، سلامت سازمانی) میباشد. برای جمع آوری اطلاعات از یک نوع پرسشنامه که پایایی آن 88/0 و یک آزمون خلاقیت تورنس که پایایی آن 91/0 محاسبه شده بود استفاده شد. برای آزمون فرضیهها از همبستگی پیرسون استفاده شده است. یافتهها آزمون فرضیههای پژوهش نشان میدهد که بین خلاقیت مدیران با اثربخشی معلمان رابطه مثبت و معناداری برقرار است. 9درصد از تغییرات نمره اثربخشی معلمان با استفاده از خلاقیت مدیران قابل پیش بینی است. رابطهی معناداری بین خلاقیت مدیران با انطباق و تحقق اهداف در معلمان وجود دارد. رابطه معناداری بین خلاقیت مدیران با رضایت شغلی و سلامت سازمانی وجود ندارد. نتایج این پژوهش حاکی از ان است که به طور کلی بین خلاقیت مدیران با اثربخشی معلمان رابطه معناداری وجود دارد.
Purpose - The main aim of this project was recognized the relationship between managers’ creativity and elementary girlish schools teachers’ effectiveness in Robat Karim. Design/methodology/approach - Procedure of the study was descriptive and correlational. The statistical society was all the administrators and teachers of primary girlish schools in Robat Karim in 2014-2015. There were 42 administrators and 324 teachers; which all of administrators and 176 teachers by Morgan table were chosen for this study. Parsons Questionnaire and Torrance Tests of Creative were used to collect information. The effectiveness includes four components: (adaptation, achieving goals, job satisfaction, and organizational health). The reliability is 91% for Torrance Tests, and 88% for Parsons Questionnaire. Finding – The results of projection theories showed that there was a positive and meaningful relationship between managers’ creativity and teachers’ effectiveness. In other words, the managers’ Creative predicted 9% of teachers’ effectiveness. Also there was a meaningful relationship among principles creativity with adaptation and gaining objectives but there wasn’t a meaningful relationship between principles creativity with job satisfaction and organizational health
Machine summary:
يافته ها آزمون فرضيه هاي پژوهش نشان مي دهد که بين خلاقيت مديران با اثربخشي معلمان رابطه مثبت و معناداري برقرار است .
جدول١: آزمون K-S (نرمال بودن توزيع متغيرها) (به تصویر صفحه رجوع شود) يافته هاي مربوط به فرضيه اصلي پژوهش بين خلاقيت مديران با اثربخشي معلمان رابطه ي معني داري وجود دارد.
جدول٢: همبستگي خلاقيت مديران و اثربخشي معلمان (به تصویر صفحه رجوع شود) 0/30 يافته هاي مربوط به فرضيه فرعي اول بين خلاقيت مديران با انطباق معلمان رابطه ي معني داري وجود دارد.
جدول٣: همبستگي خلاقيت مديران و انطباق معلمان (به تصویر صفحه رجوع شود) يافته هاي مربوط به فرضيه فرعي دوم بين خلاقيت مديران با تحقق اهداف معلمان رابطه ي معني داري وجود دارد.
جدول٤: همبستگي خلاقيت مديران و تحقق اهداف ضريب همبستگي (R) سطح معناداري (Sig) ضريب تعيين 0/10 0/01 0/32 يافته هاي مربوط به فرضيه فرعي سوم بين خلاقيت مديران با رضايت شغلي معلمان رابطه ي معني داري وجود دارد.
جدول٥: همبستگي خلاقيت مديران و رضايت شغلي معلمان (به تصویر صفحه رجوع شود) يافته هاي مربوط به فرضيه فرعي چهارم بين خلاقيت مديران با سلامت سازماني معلمان رابطه ي معني داري وجود دارد.
طبق نتايج به دست آمده از آزمون همبستگي پيرسون رابطه معناداري بين خلاقيت مديران با سلامت سازماني معلمان وجود ندارد.
طبق نتايج به دست آمده از آزمون همبستگي پيرسون رابطه معناداري بين خلاقيت مديران با اثربخشي معلمان وجود دارد و با افزايش خلاقيت مديران، اثربخشي معلمان بهبود مي يابد.