Abstract:
هدف: هدف این تحقیق بررسی اثربخشی آموزش نمایش خلاق بر اختلالات رفتاری و هوش هیجانی کودکان پیش دبستانی بود. روش: روش پژوهش به صورت نیمه آزمایشی، از نوع پیشآزمون - پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش بوده و نمونه پژوهش شامل 30 نفر از کودکان مراکز پیش دبستانی منطقه 8 شهر تهران در نیمسال اول سال تحصیلی 96-1395 که به طور تصادفی به دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند، بودند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه هوش هیجانی «تراویس برادبری» و «جین گریوز» (2005) و پرسشنامه اختلالات رفتاری «مایکل راتر» (1967) و فرم معلم بوده است. یافتهها: نتایج حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش نمایش خلاق بر اختلالات رفتاری و هوش هیجانی کودکان پیش دبستانی تاثیر داشته است؛ به طوری که موجب کاهش اختلالات رفتاری و افزایش هوش هیجانی در آنها شده است. نتیجهگیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت نمایش خلاق بر اختلالات رفتاری و هوش هیجانی کودکان پیش دبستانی تاثیر دارد.
Machine summary:
ضريب آلفاي کرونباخ پرسشنامه ها (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) يافته ها فرضيه اصلي پژوهش : آموزش نمايش خلاق بر اختلالات رفتاري و هوش هيجاني کودکان پيش دبستاني تأثير دارد.
جهت بررسي اين فرضيه از آزمون تحليل کوواريانس استفاده شد و نتايج به دست آمده نشان داد که آموزش نمايش خلاق بر اختلالات رفتاري کودکان پيش دبستاني مؤثر بوده و موجب کاهش نمرات اختلالات رفتاري در آنها ميشود.
نتيجه به دست آمده از تحقيق نيز بيانگر آن است که آموزش نمايش خلاق بر اختلالات رفتاري کودکان پيش دبستاني مؤثر بوده و موجب کاهش نمرات اختلالات رفتاري در آنها ميشود.
جهت بررسي اين فرضيه از آزمون تحليل کوواريانس استفاده شد و نتايج به دست آمده نشان داد که آموزش نمايش خلاق بر هوش هيجاني کودکان پيش دبستاني مؤثر بوده و موجب افزايش نمرات اختلالات رفتاري در آنها ميشود.
نتيجه به دست آمده از تحقيق نيز بيانگر آن است که آموزش نمايش خلاق بر هوش هيجاني کودکان پيش دبستاني مؤثر بوده و موجب افزايش نمرات اختلالات رفتاري در آنها ميشود.
فرضيه اصلي: آموزش نمايش خلاق بر اختلالات رفتاري و هوش هيجاني کودکان پيش دبستاني تأثير دارد.
جهت بررسي اين فرضيه از آزمون تحليل کوواريانس چند متغيره (مانکوا) استفاده شد و نتايج به دست آمده از تحليل دادهها نشان داد که آموزش نمايش خلاق بر اختلالات رفتاري و هوش هيجاني کودکان پيش دبستاني تأثير داشته است ؛ بطوريکه موجب کاهش اختلالات رفتاري و افزايش هوش هيجاني در آنها شده است .