Abstract:
هدف: پژوهش حاضر به صورت گذرا به بررسی و مرور دیدگاهها و مکاتب عمده روان شناسی در سده اخیر پرداخت. از آن جایی که نظریه های مختلف روان شناسی بستر و زمینه درمان های متنوعی را فراهم نموده اند، در این نوشتار تحولات اخیر روان شناسی در صد سال گذشته در چها رمرحله مورد بررسی قرار گرفت که عبارت بودند از روان شناسی مبتنی بر نظریه روان تحلیلی، روان شناسی رفتارگرایی، دیدگاه شناختی و دیدگاه انسانگرایی که هر کدام از نظریه ها ، زمینه ساز روش های درمانی شدند مانند درمان متنی برروان کاوی، درمان مبتنی بر رفتار گرایی، درمان مبتنی بر دیدگاه شناختی، درمان مبتنی بر و جود گرایی، درمان مبتنی بر هیجان، درمان مبتنی بر تئوری انتخاب و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد شدند که مورد نقد و بررسی قرار گرفتند. نتیجه گیری: دانش روان شناسی هنگامی که با ویژگی های شایسته اخلاقی و حرفه ای همراه می شود بدون شک می تواند فارغ از نوع دیدگاه و روش درمانی، مفید و موثر واقع شده و در خدمت سلامت و بهداشت روانی جامعه قرار گیرد.
This paper provides a brief overview of the major perspectives and schools of psychology in the last century. Since various theories of psychology have provided a platform for a variety of therapies, this paper examines recent developments in psychology over the past 100 years, including psychoanalysis-based psychology. Behavioral psychology, cognitive perspective, and anthropological perspective, each of which has led to therapeutic methods such as psychoanalytic text therapy, behavioral therapy, cognitive perspective therapy, judo therapy, and judo therapy. Excitement, choice-based therapy, and acceptance-based therapy Criticized as a whole, psychological knowledge, when combined with good moral and professional qualities, can undoubtedly be useful and effective, regardless of the type of perspective and treatment method, and serve health and mental health. Put society.
Machine summary:
نتيجه گيري: دانش روان شناسي هنگامي که با ويژگي هاي شايسته اخلاقي و حرفه اي همراه مي شود بدون شک مي تواند فارغ از نوع ديدگاه و روش درماني، مفيد و موثر واقع شده و در خدمت سلامت و بهداشت رواني جامعه قرار گيرد.
5 Conditioning counter 6 Wolpe 7 Contingency management 1 Cognitive Behavior Therapy 2 Fordham حاضر براي درمان تعداد زيادي از اختلالات ، از جمله هراس ها (فوبيا)، اعتياد، افسردگي و اضطراب بکار گرفته مي - شود.
از جمله مفروضات درمان شناختي- رفتاري ميتوان به اين موارد اشاره کرد: بيماران براي درمان انگيزه داشته و بنابراين ، با مقداري تحريک و تقويت مثبت ، با شيوه هاي درماني لازم ، موافقت خواهند کرد؛ بيماران مي توانند با يک آموزش مختصر به شناختها و هيجاناتشان دست يابند و آنها را به درمانگر گزارش دهند؛ بيماران مي توانند شناختها و رفتارهاي مشکل زايشان را در طي تمريناتي تغيير دهند؛ بيماران مي توانند در طي جلسات کوتاه مدت ، در يک ارتباط مشارکتي با درمانگر شرکت کنند و مشکلات موجود در رابطه درماني مسئله مهمي نيست که درمانگر بخواهد بر آن متمرکز شود و ديگر اينکه ، بيماران مسائل قابل تشخيصي دارند که مي تواند به عنوان اهداف درماني مورد توجه قرار گيرد.
اما به نظر مي رسد که مفاهيم مطرح شده با اصول و چارچوب اين ديدگاه تفاوت بنيادين دارد به عنوان مثال ، حداقل دو فرايند از شش فرايند مطرح شده در اين رويکرد که شامل عمل متعهدانه و ارزش 1 Acceptance & Commitment Therapy 2 Hyes 1 Deval C, Bernard-Curie S, Monestès J- 2 Stonnington, C.