Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف ساخت وهنجاریابی آزمون هوش بین فردی گاردنر برای دانش آموزان ابتداییانجام شد. روش شناسی: روش تحقیق حاضر از لحاظ نحوه گرداوری دادهها در زمره تحقیقات توصیفی از نوع همبستگی بود و از لحاظ روش از نوع تحقیقات آمیخته - بود بود و به لحاظ هدف در زمرة تحقیقات کاربردی بود. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی سال پنجم و ششم مدارس ابتدایی منطقه 5 شهر در سال تحصیلی 98-97 تهران بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهشهای حاضر که محقق ساخته بودند عبارت بودند از پرسشنامه هوش بین فردی که دارای 23 سوال و چهار خرده متغیر (فهم از رابطه، سازگاری، یاری رسانی و کارگروهی) بود که روایی و پایایی ابزارهای فوق با استفاده از روش تحلیل عامل تاییدی و اکتشافی انجام شد و مورد تایید قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که شاخصهای برازش مدل برای 4 بعد پرسشنامه هوش بین فردی حائز برازش مناسب بود. نتیجهگیری: افرادی که دارای هوش بین فردی قوی تری هستنددرک بالایی از رابطه دارند و قواعد و هنجارهای یک رابطه را بیشتر حفظ میکنند و بیشتر تمایل به مشارکت و کار گروهی وجود دارد و انگیزهای برای رقابتهای فردی و تحقیر و تمسخر دیگران وجود ندارد.
Purpose: The purpose of this study was to construct and validate Gardner's interpersonal intelligence test for elementary students. Methodology: The method of this study was descriptive correlational in terms of data collection and it was mixed-method in terms of purpose and applied research. The study population consisted of all elementary students in the fifth and sixth grade elementary schools of the 5th district of Tehran in the academic year of 97-98 in Tehran who were selected by cluster sampling method. The researcher-made tools of the present study were Interpersonal Intelligence Questionnaire with 23 questions and four subscales (Relationship, Compatibility, Assistance and Workgroup) that validity and reliability of these tools were confirmed by confirmatory factor analysis and An exploration was carried out and approved. Findings: The results showed that model fit indices were suitable for 4 dimensions of interpersonal intelligence questionnaire. Conclusion: People with stronger interpersonal intelligence have a higher understanding of the relationship, maintain the rules and norms of a relationship, are more inclined to participate and work in a team, and are motivated for individual competition and contempt and ridicule. There are no others.
Machine summary:
ابزار پژوهش هاي حاضر که محقق ساخته بودند عبارت بودند از پرسشنامه هوش بين فردي که داراي ٢٣ سوال و چهار خرده متغير (فهم از رابطه ، سازگاري ، ياري رساني و کارگروهي) بود که روايي و پايايي ابزارهاي فوق با استفاده از روش تحليل عامل تاييدي و اکتشافي انجام و مورد تاييد قرار گرفت .
نتيجه گيري: افرادي که داراي هوش بين فردي قوي تري هستند درک بالايي از رابطه دارند و قواعد و هنجار هاي يک رابطه را بيشتر حفظ مي کنند و بيشتر تمايل به مشارکت و کار گروهي وجود دارد و انگيزه اي براي رقابت هاي فردي و تحقير و تمسخر ديگران وجود ندارد.
با اين حال ، به طور فزاينده اي پذيرفته شده که آنها تصوير کاملي را به دست نمي آيد و فقط مي توانند تصويري فوري از توانايي فرد در محدوده تحت بررسي خود فراهم نمايند، به نحوي که ، براي مثال مي توان گفت کسي که در آزمون کلامي نمره بالايي دارد، فقط فقط مي توان گفت که از IQ کلامي بالا يي برخوردار است و در مورد کسي که در آزمون رياضي نمره خوبي گرفته اينکه يک IQ عددي بالا دارد.
بايد 1 Lee, and Lee 2 Rudowicz, Yue 3Psychometricproperties 4 Augusto, Callaghan, Cook, Kameas, Satoh به دانش آموزان اجازه داد تا در ايجاد توانائيهاي بين فردي و درون فردي خود بکوشند و يک استعداد هيجاني پايه اي را براي اداره ي زندگي خودشان به کار ببرند.
Keywords: Manufacturing, Standardization, Interpersonal Intelligence, Relationship Understanding, Compatibility, Assistance and Workgroup 1 PhD student of educational psychology, Islamic Azad university, science and research branch, Tehran, Iran.