Abstract:
در این پژوهش به بررسی نشانگان فرسودگی و عدم تعادل حرفهای شغلی مشاوران مدرسه با استفاده از روش تحلیل مضمون پرداخته شد. نشانگان فرسودگی شغلی و عدم تعادل حرفهای در مشاوران مدارس دخترانه مقطع متوسطه از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته مورد پرسش قرار گرفت. پس از رسیدن به اشباع نظری، 12 نفر از مشاوران که به صورت هدفمند انتخاب شده بودند نمونه پژوهش را تشکیل دادند. با توجه به الگوی مراحل تحلیل مضمون، پس از شناخت دادهها، کدگذاری صورت گرفت و درنهایت با شناخت مضامین، ترسیم شبکه مضامین و تحلیل آنها گزارش ارائه گردید. بعد از تحلیل دادهها سه مضمون اصلی برای نشانگان فرسودگی شغلی شامل دلزدگی جسمانی و روانی، دلزدگی ارتباطی و دلزدگی از کار استخراج شدند. در رابطه با نشانگان عدم تعادل حرفهای نیز مضامین فقدان مسئولیتپذیری شغلی، فقدان مسئولیتپذیری در روابط، شغل به عنوان اولویت اصلی زندگی، تخطی از مرزهای حرفهای و نادیده گرفتن هویت شخصی استخراج شدند. از نتایج به دست آمده در این پژوهش میتوان در جهت تدوین برنامههای آموزشی، درمانی و پیشگیرانه با هدف کاهش و رفع فرسودگی شغلی و افزایش سلامت جسمی و روانی مشاوران و در نهایت افزایش کارایی و بهرهوری شغلی آنان استفاده کرد.
In this study, the symptoms of burnout and occupational imbalance of school counselors were studied using the content analysis method. Burnout syndrome and occupational imbalance in high school girls' counselors were questioned through a semi-structured interview. After reaching theoretical saturation, 12 purposefully selected counselors formed the research sample. According to the pattern of content analysis stages, after recognizing the data, coding was done and finally, by identifying the themes, drawing a network of themes, and analyzing them, a report was presented., After analyzing the data, three main themes for burnout syndrome including physical and psychological boredom, communication boredom, and work boredom were extracted. For the syndrome of occupational imbalance, five main themes were extracted, including lack of job responsibility, lack of responsibility in relationships, job as the main priority of life, violation of professional boundaries, and ignoring personal identity. The results obtained in this study can be used to develop educational, treatment, and prevention programs with the aim of reducing and eliminating burnout and increasing the physical and mental health of counselors, and ultimately increase their efficiency and productivity.
Machine summary:
رويش روان شناسي، سال ١٠ ، شماره ٦، شماره پياپي ٦٣، شهريور ١٤٠٠ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),10(6), 2021 بررسي نشانگان فرسودگي شغلي و عدم تعادل حرفه اي مشاوران مدرسه : يک مطالعه کيفي Evaluation of burnout syndrome and occupational imbalance in school counselors: A qualitative study آسيه شريعتمدار Asieh Shariatmadar استاديار، دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي، دانشگاه علامه ، تهران ، Assistant Professor, Department of Counseling, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabataba’i ايران .
1 Burnout 2 Bianchi 3 Maslach 4 Ellrich 5 Akdemir 6 Occupational imbalance 7 Farlex & Partners 8 Anaby 9 Parnell 10 Hakansson & Ahlborg رويش روان شناسي، سال ١٠، شماره ٦، شماره پياپي ٦٣، شهريور١٤٠٠ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),10(6), 2021 روش پژوهش حاضـر به لحاظ هدف ، کاربردي و از لحاظ روش پژوهش ، کيفي بوده و تحليل داده ها نيز با اسـتفاده از رويکرد تحليل مضـمون انجام شــد.
جدول ١- نمونه اي از مفاهيم استخراجي از مصاحبه ها {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} رويش روان شناسي، سال ١٠، شماره ٦، شماره پياپي ٦٣، شهريور١٤٠٠ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),10(6), 2021 {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بررسي نشانگان فرسودگي شغلي و عدم تعادل حرفه اي مشاوران مدرسه : يک مطالعه کيفي Evaluation of burnout syndrome and occupational imbalance in school counselors: A qualitative study {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} مضامين مستخرج از مصاحبه ها نشان داد در رابطه با نشانگان فرسودگي شغلي، سه مضمون اصلي دلزدگي جسماني و رواني با شش مضمون فرعي، دل زدگي ارتباطي با شش مضمون فرعي و دل زدگي از کار با شش مضمون فرعي طبقه بندي شده اند.