Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، پیشبینی همدلی بر اساس مولفههای کارکردهای اجرایی در کودکان دارای نشانههای اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی بود. روش این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر دوره ابتدایی (سنین 8 تا 12 سال) دارای نشانههای اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی شهر تبریز در سال تحصیلی 97_ 98 بود که تعداد 120 کودک دارای نشانههای اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای با استفاده از مقیاس درجهبندی رفتار کودکان (سوانسون، نولان و پلهام، 1980) انتخاب شد. جهت جمع آوری دادهها از آزمون استروپ (رایدلی، 1995)، آزمون عملکرد پیوسته (رازولد و همکاران، 1996) و مقیاس همدلی شناختی و عاطفی کودکان (دادس و همکاران، 2008) استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد بازداری پاسخ و توجه پایدار نقش معنیدار در پیشبینی همدلی شناختی و عاطفی دارند (05/0>P). بر اساس این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که نقص در کارکردهای اجرایی میتواند زمینهساز نارسایی در ابراز همدلی در کودکان دارای نشانههای اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی شود.
The aim of the present study was to predict empathy based on the Component's executive functions in children with attention-deficit / hyperactivity disorder symptoms. The method of this study was descriptive and correlation. The statistical population included elementary school male students (ages 8 to 12 years) with attention-deficit/hyperactivity disorder symptoms in Tabriz in the academic year of 2019-2020, 120 children with attention-deficit/hyperactivity disorder symptoms were selected by cluster random sampling. Multi-stage was selected using the Child Behavior Rating Scale (Swanson, Nolan & Pelham,1980). Strop test (Raydli, 1995), continuous performance test (Razveld, et al, 1996), and children's cognitive and emotional empathy scale (Dadss, et al, 2008) were used to collect data. The results of path analysis showed that response inhibition and sustained attention have a significant role in predicting cognitive and emotional empathy (P<0.05). Based on these findings, it can be concluded that deficits in executive functions can lead to a lack of empathy in children with attention-deficit/hyperactivity disorder symptoms.