Abstract:
هدف از پژوهش حاضر پیشبینی تحول مثبت نوجوانی بر اساس سطح نیازهای بنیادین روانشناختی و پیوند والدینی بود. پژوهش حاضر با توجه به هدف بنیادی و با توجه به ماهیت موضوع موردنظر، یک مطالعه توصیفی- همبستگی بود. جامعه موردنظر دانشآموزان مقطع متوسطه اول شهر بهمن بودند که همه آنها وارد پژوهش شدند (182 نفر). ابزارهای جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامهی تحول مثبت نوجوانی گلدوف و همکاران (2014)، مقیاس نیازهای روانشناختی اساسی دسی و رایان (2000) و پرسشنامهی پیوند والدینی پارکر (1979) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام گرفت. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که نیازهای بنیادین روانشناختی (خودمختاری، شایستگی و ارتباط) و مراقبت والدینی به صورت مستقیم، و کنترل والدینی به صورت معکوس، تحول مثبت نوجوانی را پیشبینی میکنند. در نتیجه میتوان گفت که تحول مثبت نوجوانی از طریق سطح نیازهای بنیادین روانشناختی و پیوند والدینی قابل پیشبینی است.
The aim of this study was to predict the positive development of adolescence based on basic psychological needs and parental bonding. The present study, according to the basic purpose and nature of the subject, was a descriptive-correlational study. The study population is the first high school students in Bahman, all of whom have entered the research (182 people). The data collection instruments were the positive youth development questionnaire of Goldoff et al. (2014), Basic Psychological Needs Scale of Desi and Ryan (2000), and the Parental Bonding Scale of Parker (1987). Data were analyzed by SPSS software version 18 and Pearson correlation tests and multiple regression were run. The results of regression analysis showed that the basic psychological needs (autonomy, competence, and communication) and parental care directly, and parental control inversely predicted the positive adolescent development. Therefore, it is concluded that the positive development of adolescence can be predicted through basic psychological needs and parental bonding.
Machine summary:
پيش بيني تحول مثبت نوجواني براساس نيازهاي بنيادين روانشناختي و پيوند والديني Predicting positive development of adolescents based on basic psychological needs and parental bonding دکتر فريبا تابع بردبار (نويسنده مسئول ) Dr. Fariba Tabe Bordbar* Associate Professor, Department of Psychology, دانشيار.
چکيده Abstract The aim of this study was to predict the positive هدف از پژوهش حاضر پيش بيني تحول مثبت نوجواني بر اساس سطح development of adolescence based on basic نيازهاي بنيادين روانشناختي و پيوند والديني بود.
The data collection instruments were the جمع آوري اطلاعات شامل پرسشنامه ي تحول مثبت نوجواني گلدوف و positive youth development questionnaire of Goldoff همکاران (٢٠١٤)، مقياس نيازهاي روانشناختي اساسي دسي و رايان et al.
نتايج حاصل از تحليل رگرسيون نشان داد که نيازهاي بنيادين showed that the basic psychological needs (autonomy, روانشناختي (خودمختاري ، شايستگي و ارتباط ) و مراقبت والديني به competence, and communication) and parental care صورت مستقيم ، و کنترل والديني به صورت معکوس ، تحول مثبت نوجواني directly, and parental control inversely predicted the positive adolescent development.
در نتيجه مي توان گفت که تحول مثبت نوجواني از concluded that the positive development of طريق سطح نيازهاي بنيادين روانشناختي و پيوند والديني قابل پيش بيني adolescence can be predicted through basic است .
واژه هاي کليدي: bonding, positive development, adolescent نيازهاي بنيادين روانشناختي، پيوند والديني، تحول Key words: Basic psychological needs, parental مثبت ، نوجوان .