Abstract:
ابن پژوهش با هدف بررسی نقش تنظیم هیجان، خودباوری و انعطافپذیری روانشناختی در پیشبینی اضطراب اجتماعی و افسردگی دانش‏آموزان با میانجیگری عملکرد اجتماعی انجام شد. روش پژوهش کّمی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری دانش‏آموزان دختر مدارس دوره اول متوسطه شهر قم در سال تحصیلی 1399-1398 بودند. 359 نفر از این‏ افراد به شیوه نمونه‏گیری خوشهای تصادفی وارد پژوهش شدند و به سیاهه اضطراب اجتماعی (کانر و همکاران، 2000)، سیاهه تجدیدنظرشده افسردگی (بک و همکاران، 1996)، پرسشنامه تنظیم هیجان (گروس و جان، 2003)، مقیاس خودباوری کودکان و نوجوانان (پیرس و همکاران، 2002)، سیاهه انعطاف‏پذیری روانشناختی (دنیس و وندروال، 2010) و مقیاس درجهبندی عملکرد اجتماعی (گرشام و الیوت، 1990) پاسخ دادند. دادهها با ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری تحلیل شد. بر اساس یافته‏های این پژوهش، مدل پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار بود (058/0=RMSEA، 920/0=GFI، 941/0=IFI، 671/8/0=2χ و 05/0>P-value). تمام مسیرهای مستقیم معنادار شدند (05/0>P) و مسیرهای غیرمستقیم تنظیم هیجان، خودباوری و انعطافپذیری روانشناختی نیز از طریق عملکرد اجتماعی با اضطراب اجتماعی و افسردگی معنادار بود. نتایج پژوهش حاضر می‏تواند به عنوان الگویی مناسب برای تدوین و طراحی برنامههای پیشگیری از مشکلات ناشی از اضطراب اجتماعی و افسردگی دانشآموزان مفید باشد.
The purpose of this study was to investigate the role of emotional regulation, self-concept, and psychological flexibility in predicting social anxiety and depression of students with the mediating role of social functioning. The quantitative correlation method was used. The statistical population included all the female high school students in Qom city in the academic year 2018-2019. 359 students entered the study by cluster sampling method and answered to social phobia inventory (Connor and et al, 2000), Beck depression inventory-II (Beck, Steer & Brown, 1996), emotion regulation questionnaire (Gross and John (2003), children's self-concept scale (Piers, Harris and Herzberg, 2002), cognitive flexibility inventory (Dennis and Vander Wal, 2010) and social skills rating system (Gresham and Elliot, 1990). data were analyzed using Pearson correlation and structural equation modeling. Results showed the proposed model had an acceptable fitness to the data (RMSEA=0/058, GFI=0/920, IFI=0/940 χ2= 0/8/671, P-value
Machine summary:
نقش تنظيم هيجان ، خودباوري و انعطاف پذيري روانشناختي در پيش بيني اضطراب اجتماعي و افسردگي دانش آموزان با ميانجيگري عملکرد اجتماعي The role of emotional regulation, self-concept and psychological flexibility in predicting social anxiety and depression of students with mediating role of social functioning اکرم معارف وند Akram Maarefvand کارشناس ارشد مشاوره توانبخشي ، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد الکترونيک ، M.
com چکيده Abstract The purpose of this study was to investigate the role of ابن پژوهش با هدف بررسي نقش تنظيم هيجان ، خودباوري و انعطاف - emotional regulation, self-concept, and psychological پذيري روانشناختي در پيش بيني اضطراب اجتماعي و افسردگي flexibility in predicting social anxiety and depression of students with the mediating role of social دانش آموزان با ميانجيگري عملکرد اجتماعي انجام شد.
359 students entered the study by cluster از اين افراد به شيوه نمونه گيري خوشه اي تصادفي وارد پژوهش شدند و به sampling method and answered to social phobia سياهه اضطراب اجتماعي (کانر و همکاران ، ٢٠٠٠)، سياهه تجديدنظرشده inventory (Connor and et al, 2000), Beck depression inventory-II (Beck, Steer & Brown, 1996), emotion افسردگي (بک و همکاران ، ١٩٩٦)، پرسشنامه تنظيم هيجان (گروس و regulation questionnaire (Gross and John (2003), جان ، ٢٠٠٣)، مقياس خودباوري کودکان و نوجوانان (پيرس و همکاران ، children's self-concept scale (Piers, Harris and Herzberg, 2002), cognitive flexibility inventory ٢٠٠٢)، سياهه انعطاف پذيري روانشناختي (دنيس و وندروال ، ٢٠١٠) و (Dennis and Vander Wal, 2010) and social skills rating مقياس درجه بندي عملکرد اجتماعي (گرشام و اليوت ، ١٩٩٠) پاسخ دادند.