Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش شفقت به خود بر میزان خودانتقادی مادران کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی مادران کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص مراجعهکننده به مراکز آموزش و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری شهر اردبیل در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل دادند (150 نفر). تعداد نمونه مورد پژوهش 40 نفر از مادران بودند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه 20 نفری آزمایش و کنترل به شیوه تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 70 دقیقهای آموزش شفقت به خود دریافت کردند و گروه کنترل بدون مداخله باقی ماند. به منظور گردآوری دادهها از مقیاس سطوح خودانتقادی (تامپسون و زوروف، 2004) استفاده شد. تجزیه تحلیل دادهها با آزمون کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش شفقت به خود تأثیر معناداری بر کاهش میزان خودانتقادی مادران کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص داشت (01/0P). این نتایج بر اهمیت استفاده از برنامههای آموزش شفقت به خود به منظور بهبود بهزیستی روانی والدین کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص تاکید دارد.
The purpose of this study was to investigate the effect of self-compassion on self-criticism in mothers of children with learning disorders. The research method was semi-experimental with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population of this study consisted of all mothers of children with learning disabilities, who referred to Ardabil special Problems Learning Centers in the academic year 2018-2019. (N=150). The sample of the study consisted of 40 mothers who were selected by convenience sampling method and randomly assigned to the experimental group (20 people) and the control group (20 people). The experimental group received 8 seventy minutes sessions of self-compassion Training. A self-criticism scale (Thampson & Zuroff, 2004) was used for data collection. Data analysis was done by multivariate analysis of covariance (MANCOVA). The results showed that self-compassion Training had a significant effect on reducing self-criticism in mothers of children with learning disorders (p
.
Machine summary:
اثربخشي آموزش شفقت به خود برخودانتقادي مادران کودکان مبتلا به اختلال يادگيري خاص The Effectiveness of Self- Compassion Training on the Self-criticism in Mothers of Children with Special learning disorders فرامرز فرضي وانستانق Farmarz FarziVanestanagh Ph. D.
چکيده Abstract The purpose of this study was to investigate the هدف پژوهش حاضر بررسي اثربخ شي آموزش شفقت به خود بر ميزان effect of self-compassion on self-criticism in خودانتقادي مادران کودکان مبتلا به اختلال يادگيري خاص بود.
اين reducing self-criticism in mothers of children with نتايج بر اهميت اســتفاده از برنامه هاي آموزش شــفقت به خود به منظور learning disorders (p Keywords: Special learning disorder, self- واژه هاي کليدي: نوع مقاله :کاربردي دريافت : تير ٩٩ پذيرش : مرداد ٩٩ ويرايش نهايي : آذر ٩٩ اختلال يادگيري خاص ، شفقت به خود، خودانتقادي، compassion, Self-criticism, mothers مادران مقدمه بر اســاس ويرايش پنجم راهنماي تشــخيصــي و آماري اختلال هاي رواني ١، تشــخيص گذاري اختلال يادگيري خاص منوط به وجود مشکل در يادگيري خواندن ، نوشتن ، علم اعداد و رياضيات است که طي يک سال تحصيلي رسمي مشاهده ميشود (انجمن روانپزشکي آمريکا٢، ٢٠١٣؛ ترجمه سيدمحمدي، ١٣٩٣).
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف بررسي اثربخشي آموزش شفقت به خود بر ميزان خودانتقادي مادران کودکان مبتلا به اختلال يادگيري خاص انجام شد.
نتايج به دست آمده نشان داد که آموزش شفقت به خود بر ميزان خودانتقادي (دروني شده و مقايسه اي) مادران کودکان مبتلا به اختلال يادگيري خاص تاثير معناداري داشـــت .