Abstract:
بهداشت و سلامت به عنوان یک ارزش فردی و اجتماعی، بر طبق اساسنامه سازمان جهانی بهداشت و از دیدگاه همه ملتها و نزد همه مکاتب، یکی از ابتداییترین حقوق و نیازهای بشر تلقی شده است که دست یافتن به بالاترین سطح آن از اهداف اجتماعی و ملی تمامی دولت ها به حساب میآید. دراین میان نظام آموزش و پرورش از بزرگترین و گستردهترین سیستمهای درون هر جامعهای است که سرنوشت آن جامعه را جهت تأمین سلامت در بلندمدت تعیین میکند. این پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی بود که با روش تحقیق زمینهای انجام شد. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات توصیف مبانی وتحلیل واستنتاج نظری بود. برای اعتباربخشی الگوی پیشنهادی جامعه آماری شامل40 نفر از متخصصان برنامه درسی و 360 نفر از معلمان دوره متوسطه اول شهر رشت در سالتحصیلی 99-1398 بود. به منظور نظرسنجی از متخصصان ومعلمان ذیربط درباره الگوی پیشنهادی متشکل از چهارعنصر برنامه درسی از پرسشنامه محققساخته دارای 32 گویه با مقیاس ۵ درجهای لیکرت ( ازخیلی کم 1 تا خیلی زیاد 5) استفاده شد. به منظور تأمین روایی این پرسشنامه از روایی صوری و محتوایی استفاده شد و بدین ترتیب برای پایایی پرسشنامه طبق نظر استادان راهنما و مشاور و ۹ نفر دیگر از متخصصان برنامه درسی و معلمان با تجربه در دوره متوسطه اوّل مورد تایید قرار گرفت. دادهها با استفاده از آمار توصیفی شامل (توزیع فراوانیودرصد) و آمار استنباطی شامل (آزمون مجذور خی دو) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند جهت تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از نرم افزار آماری spss استفاده شد . یافتهها و نتایج تحقیق نشان داد که بیش از 85 درصد متخصصان برنامه درسی و دبیران دوره متوسطه اول ویژگیهای اهداف،محتوی،راهبردهای یاددهی- یادگیری و ارزشیابی را در این الگو مورد تایید قرار داده اند. همچنین بین دیدگاه متخصصان برنامه درسی و دبیران دوره متوسطه اول در مورد ویژگیهای این عناصر تفاوت آماری معناداری وجود ندارد ( 05/0P> ). بنابراین الگوی موردنظر میتواند در ارتقاء آموزش بهداشت و توسعه سلامت دانشآموزان نقش به سزایی داشته باشد.
Health as a matter of personal and social value, in accordance with the Statute of the World Health Organization, and to the eyes of all nations and to all schools, one of the most basic rights and needs; Human beings are considered to be at the highest level of social and national goals of all states. The education and training system, meanwhile, is one of the largest and most extensive systems within any society that determines the fate of a community in the long run. This research was a kind of applied research that was done by field research method. The method of analysis was the analysis of the information, the description of the foundations and the analysis of the theoretical inference. To validate the proposed model, the statistical population consisted of 40 curriculum specialists and 360 first grade teachers in the city of Rasht in the academic year of 2019-2020. The researcher-made questionnaire consisting of 32 items on a 5-point Likert scale (ranging from very low 1 to very high 5) was used to provide validity to this survey. The questionnaire was used for face validity and content validity and was approved for the reliability of the questionnaire according to guidance and counseling professors and 9 other experts in the curriculum and experienced teachers in the first high school. The data were analyzed using descriptive statistics (frequency distribution) and inferential statistics (Chi-square test). Findings and results showed that more than 85% of curriculum specialists and first grade teachers endorsed the characteristics of goals, content, teaching-learning and evaluation strategies in this model. Also, there was no significant difference between the viewpoints of curriculum specialists and first grade teachers about the characteristics of these elements (P> 0.05). Therefore, this model can play an important role in promoting the health education and health development of students.
Machine summary:
طراحي الگوي برنامه درسي آموزش بهداشت وتوسعه سلمت دوره متوسطه اول براساس شاخص هاي نظام سلمت و سندتحول بنيادين آموزش و پرورش Designing a Model of Health Education and Health Development Curriculum for the Secondary School Based on Health System Indicators and Fundamental Transformation of Education دکتر فرشيده ضامني (نويسنده مسئول ) Dr. Farshideh zameni* Assistant Professor of Curriculum استاديار برنامه ريزي درسي دانشگاه آزاد اسلامي، واحد ساري، مازندران ، Planning, Islamic Azad University, Sari Branch, ايران .
Findings and results showed that more than 85% of تحقيق نشان داد که بيش از ٨٥ درصد متخصصان برنامه درسي و دبيران دوره curriculum specialists and first grade teachers endorsed متوسطه اول ويژگيهاي اهداف ،محتوي،راهبردهاي ياددهي- يادگيري و ارزشيابي the characteristics of goals, content, teachinglearning را در اين الگو مورد تاييد قرار داده اند.
همچنين از آنجا که ويژگيهاي هر چهار عنصـــر اين پژوهش از مباني نظري اين تحقيق اســـتخراج شـــده اند ميتوان اذعان داشـــت که اين يافته ها با نتايج پژوهش هايي همچون اديب (١٣٩٦)، بهرامن ١ (١٣٩٦)، زارعي٢(١٣٩٦)، شـــ بنم ٣(١٣٩٠)، مروتي٤ (١٣٩٠)، حســـ ينخـاني٥(١٣٨٩)، شـــر ي عتمــداري(١٣٦٥)، فيوضــــات (١٣٧٥)، کــافمن ،راجر،هرمن ،جري ٦(١٩٩٨)، کرامتي (١٣٩٢)، گــالن ،ســـيلور،جي٧(١٣٧٢)، لوي٨(١٩٩٩)، مــذبوحي (١٣٨٧)، ملکي (١٣٩٥)، مهرمحمدي (١٣٩٣)، ديتلس ٩ (٢٠١٥)، عباســـي١٠(٢٠١٤) دواک ١١(٢٠١٣)، الکندري١٢(٢٠٠٨ )، کن ١٣(٢٠٠٨)، شـــبنم ١٤(٢٠٠٧)، روز موز١٥ ( ٢٠٠٥)، لي ولوک١٦ (٢٠٠٥)، لي رل ١٧(٢٠٠٥)، پرونــد(١٣٦٩)، پورظهير(١٣٦٩)، پيترســـون ،کوپر و لرد١٨ (٢٠٠١)، بلتينگ ١٩(٢٠١١)، ســرمد،بازرگان و حجازي ٢٠(٢٠٠٠)، که در پژوهش هاي خود به گوشــه اي از مولفه هاي برنامه درســي ســلامت اشــاره داشته اند هماهنگي دارد.