Abstract:
اﺳﺘﮑﺒﺎرﺳﺘﯿﺰی و ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﻧﻈﺎم ﺳﻠﻄﻪ از اﺻﻮل ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ ﻧﻈﺎم ﺟﻤﻬﻮر ی اﺳﻼﻣﯽ اﺳﺖ؛ ﺑﺮوز ﺑﺮﺧﯽ ﻣﺸﮑﻼت و ﻓﺸﺎرﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎدی ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪه ﺗﺎ ﺑﺮﺧﯽ ﺑﺎ ارﺗﺒﺎط دادن آن ﺑﺎ اﺳﺘﮑﺒﺎرﺳﺘﯿﺰی و ﺗﻠﻘﯽ شراﯾﻂ عسروﺣﺮج از وﺿﻌﯿﺖ ﮐﺸﻮر، ﺑﻪ اﺳﺘﻨﺎد اﺻﻞ ﺗﻘﯿﻪ و ﻗﺎﻋﺪۀ ﻻﺣﺮج، ﺗﺪاوم ﻣﻘﺎوﻣﺖ و اﺳﺘﮑﺒﺎرﺳﺘﯿﺰی را زﯾﺮ ﺳﺆال ببرﻧﺪ. در ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎضر در ارزﯾﺎﺑﯽ اﯾﻦ اﻧﮕﺎره ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ روش ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ ـ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ای، ﺑﺎ ﺗﺒﯿﯿﻦ ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻓﻄﺮ ی، ﻋﻘﻠﯽ و دﯾﻨﯽ ضرورت ﻣﻘﺎوﻣﺖ و ﺑﺮرﺳﯽ رﯾﺸﻪ ﻫﺎی دﺷﻤﻨﯽ ﻧﻈﺎم ﺳﻠﻄﻪ ﺑﺎ ﺟﻤﻬﻮر ی اﺳﻼﻣﯽ و ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎی ﺳﺎزش، روﺷﻦ ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ دﺷﻤﻨﯽ اﺳﺘﮑﺒﺎر ﺑﺎ ﺟﻤﻬﻮر ی اﺳﻼﻣﯽ، ﯾﮏ دﺷﻤﻨﯽ ﺳﻄﺤﯽ و ﻣﻘﻄﻌﯽ ﻧﯿﺴﺖ؛ ﺑﻠﮑﻪ رﯾﺸﻪ در ﻣﺎﻫﯿﺖ ﺳﻠﻄﻪ ﺟﻮﯾﺎﻧﻪ آﻧﺎن و ﻫﻮﯾﺖ اﺳﻼﻣﯽ و ﺳﻠﻄﻪ ﺳﺘﯿﺰاﻧﻪ ﮐﺸﻮ رﻣﺎن داﺷﺘﻪ و دﺷﻤﻨﺎن ﻧﻈﺎم ﺑﻪ ﭼﯿﺰی ﺟﺰ دﺳﺖ ﺑﺮداشتن از اﺻﻮل اﺳﻼﻣﯽ، اﺳﺘﻘﻼل، ﻋﺰت و ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻣﻠﯽ راﺿﯽ ﻧﺨﻮاﻫﻨﺪ ﺷﺪ و ﺗﻘﯿﻪ و ﻗﺎﻋﺪۀ ﻻﺣﺮج ﮐﻪ در راﺳﺘﺎی ﺣﻔﻆ اﺣﮑﺎم دﯾﻨﯽ ﺟﻌﻞ ﺷﺪه، دﺳﺖ ﺑﺮداشتن از اﺻﻞ دﯾﻦ را در ﺑﺮنمیﮔﯿﺮد؛ ﮔﺬﺷﺘﻪ از آﻧﮑﻪ ﻣﺸﮑﻼت ﮐﺸﻮر ﺑﻪ ﺿﻌﻒ ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ، ﻋﻤﻠﮑﺮدی و ﮐﻢ ﺗﻮﺟﻬﯽ ﺑﻪ اﻗﺘﺼﺎد ﻣﻘﺎوﻣﺘﯽ ﺑﺎزﻣﯽ ﮔﺮدد و ﺑﺮآﻣﺪه از ﻣﻘﺎوﻣﺖ و اﺳﺘﮑﺒﺎر ﺳﺘﯿﺰی ﻧﯿﺴﺖ.
Abstract
Anti-arrogance and confrontation with the domination system (anti-imperialism) have been one of the principles of the foreign policy of the Islamic Republic of Iran. The emergence of some economic problems has caused some people to associate it with the foreign policy views and while considering the difficult situation of the country, citing the “negation of hardship and embarrassment” rule, may doubt the continuation of resistance. In the present study, in evaluating this idea based on analytical-comparative method, by explaining the natural, intellectual and religious principles of the necessity of resistance and examining the roots of the hegemony system with the Islamic Republic and the costs of compromise, it becomes clear that arrogance (imperialism) is enmity with the Islamic Republic of Iran. It is not superficial and temporary; rather, it is rooted in their hegemonic nature and the Islamic and anti-hegemonic identity of our country. Similarly, the enemies of the Islamic system will not be satisfied with anything but seizing Islamic principles, independence, dignity, and national interests. The taqiyyah and the “negation of hardship and embarrassment” rules which have been forged in order to preserve the religion, do not mean abandoning the foundation of religion. Besides, the country's problems are due to poor management, performance, and lack of attention to the resistance economy, and do not stem from resistance and anti-arrogant positions.
Machine summary:
در پژوهش حاضر در ارزیابی این انگاره مبتنی بر روش تحلیلی ـ مقایسهای، با تبیین مبانی فطری، عقلی و دینی ضرورت مقاومت و بررسی ریشههای دشمنی نظامسلطه با جمهوری اسلامی و هزینههای سازش، روشن میشود که دشمنی استکبار با جمهوری اسلامی، یک دشمنی سطحی و مقطعی نیست؛ بلکه ریشه در ماهیت سلطهجویانه آنان و هویت اسلامی و سلطهستیزانه کشورمان داشته و دشمنان نظام به چیزی جز دستبرداشتن از اصول اسلامی، استقلال، عزت و منافع ملی راضی نخواهند شد و تقیه و قاعدۀ لاحرج که در راستای حفظ احکام دینی جعل شده، دستبرداشتن از اصل دین را در برنمیگیرد؛ گذشته از آنکه مشکلات کشور به ضعفمدیریتی، عملکردی و کمتوجهی به اقتصاد مقاومتی بازمیگردد و برآمده از مقاومت و استکبارستیزی نیست.
2. تقیه و قاعدۀ نفی حرج و محدودیت مقاومت وقتی روشن شد عمق کینه و دشمنی نظامسلطه با جمهوری اسلامی ریشه در ماهیت اسلامی، استقلالطلبانه و سلطهستیزانه کشور ما دارد، جایی برای استناد به تقیه و قاعدۀ نفی حرج نیست، قاعدۀ نفی حرج و تقیه برای حفظ اسلام و احکام شریعت در موارد خاص تشریع شده است که با صرفنظر از یک حکم بهصورت موقت، میتوان اساس دین را حفظ نمود؛ اما اگر برداشته شدن حرج و فشار منوط به دست برداشتن از اصل اسلام و هویت و استقلال باشد، در این صورت قاعدۀ نفی حرج و تقیه جایی ندارند؛ زیرا حفظ اساس اسلام بر همهچیز مقدم بوده و وجود فشار و دشمنی دشمنان دلیل بر دست برداشتن از اصول و ارزشهای دینی نمیشود.