Abstract:
همه گیری بیماری کرونا و اجرای قرنطینه، اثرات مختلفی بر جنبههای تحصیلی دانش آموزان گذاشته است؛ بنابراین هدف از این پژوهش بررسی پیش بینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس سبکهای هویت و ویژگی های شخصیتی هگزاکو دانش آموزان در دوران آموزش مجازی ناشی از شیوع کرونا ویروس (کووید-19) بود. طرح پژوهش، کمی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. به این منظور تعداد 150 نفر از این دانش آموزان با استفاده از فرمول پلنت از تاپاچنیک و همکاران (2007) و به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب خواهند شد و به مقیاس پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی (APQ) سواری (1390)، سیاهه سبکهای هویت (RISI) برزونسکی و همکاران (2013) و سیاهه شخصیت هگزاکو (HEXACO-PI) اشتون و لی (2009) پاسخ دادند. دادههای جمعآوریشده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین سبکهای هویت و ویژگیهای شخصیتی هگزاکو با اهمالکاری تحصیلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز آشکار کرد که 65/8 درصد واریانس اهمالکاری تحصیلی بهوسیله سبک های هویت و ویژگی های شخصیتی هگزاکو تبیین میشودد. یافته های این پژوهش نشان میدهد که سبک های هویت و ویژگیهای شخصیتی هگزاکو نقش مهمی در پیش بینی اهمالکاری تحصیلی دارند.
Machine summary:
مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، دوره ششم ، شماره پنجاه و پنجم ، سال ١٤٠٠، صفحات ٣٦٨-٣٥٣ تاریخ وصول : ١٣٩٩/١٢/٢٢ تاریخ پذیرش : ١٤٠٠/٠١/٢٨ چکیده همه گیری بیماری کرونا و اجرای قرنطینه ، اثرات مختلفی بر جنبه های تحصیلی دانش آموزان گذاشته است ؛ بنابراین هدف از این پژوهش بررسی پیش بینی اهمال کاری تحصیلی بر اساس سبک های هویت و ویژگیهای شخصیتی هگزاکو دانش آموزان در دوران آموزش مجازی ناشی از شیوع کرونا ویروس (کووید-١٩) بود.
commitment مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، دوره ششم ، شماره پنجاه و پنجم ، سال ١٤٠٠ ٣٥٦ کرونباخ استفاده شده است که ضرایب برای هویت اطلاعاتی ٠/٧٣، هنجاری ٠/٦٧ و سردرگم /اجتنابی ٠/٦٩ به دست آمده است (پورابراهیم و همکاران ، ١٣٩٠).
ازآنجاییکه بین متغیرهای پژوهش رابطه معناداری وجود دارد این امر ادامه تحلیل را امکان پذیر میسازد، لذا برای پیش بینی اهمال کاری تحصیلی بر اساس سبک های هویت و ویژگیهای شخصیتی هگزاکو از رگرسیون چندگانه به روش همزمان استفاده میشود که نتایج آن در جداول ٤ و ٥ آمده است .
1. durbin-watson مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، دوره ششم ، شماره پنجاه و پنجم ، سال ١٤٠٠ ٣٥٩ (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه جدول ٤- نتایج نشان داد که ضریب همبستگی چندگانه بین سبک های هویت و ویژگیهای شخصیتی هگزاکو با اهمال کاری تحصیلی برابر ٠/٨١١ است .
یافته های این پژوهش نشان میدهد مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، دوره ششم ، شماره پنجاه و پنجم ، سال ١٤٠٠ ٣٦٠ که سبک های هویت و ویژگیهای شخصیتی هگزاکو نقش مهمی در پیش بینی اهمال کاری تحصیلی دارند.