Abstract:
این پژوهش باهدف بررسی مولفههای توسعه حرفهای معلمان کلاسهای چندپایه بهمنظور ارائه یک چارچوب مفهومی طراحی و اجرا شد. روش پژوهش، از نوع ترکیبی اکتشافی است که به شیوه متوالی در دو بخش کیفی و کمی انجام شد. ابتدا در مرحله کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 15 نفر معلمان کلاسهای چندپایه دوره ابتدایی که به روش نمونهگیری هدفمند انتخابشده بودند مصاحبه شد. بعد از انجام مصاحبه و کدگذاری و دستیابی به زیر مولفهها و مولفهها، ابعاد توسعه حرفهای معلمان کلاسهای چندپایه شامل 4 مولفه آموزشی، پرورشی، خدماتی و فردی شناسایی شدند. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان کلاسهای چندپایه استان کرمانشاه (1869 نفر) بودند. برای جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامه محقق ساخته توسعه حرفهای معلمان کلاسهای چندپایه استفاده شد. در بخش کمی، تعداد 335 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. بهمنظور بررسی اعتبار و میزان دقت پرسشنامه، از اعتبار صوری و اجماع صاحبنظران استفاده گردید. برای پایایی و سازگاری درونی گویههای پرسشنامه از مقیاس آلفای کرونباخ استفاده شد که با انجام یک پیشآزمون بر روی 30 پاسخگوی تصادفی انتخابشده مبادرت شد. همچنین در راستای تحلیلهای تکمیلی، از معادلات ساختاری برای مدلسازی روابط علی با تاکید بر نرمافزار spss بهرهگیری شد. یافتههای پژوهش نشان داد، تحلیل های مدل یابی معادلات ساختاری، برازندگی مدل را با دادهها موردحمایت قرار میدهند. نتایج این پژوهش میتواند دریچه های جدیدی را برای توجه بنیادی به توسعه حرفها ی معلمان چندپایه و ایجاد تغییرات مطلوب در بازنگری برنامه بهسازی منابع انسانی بگشاید.
Machine summary:
توسعه حرفه ای، معلمان ، کلاس های چندپایه مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، دوره ششم ، شماره پنجاه و پنجم ، سال ١٤٠٠ مقدمه عصر حاضر با چالش های پیچیده و بسیار در جامعه ، نحوه انجام کار، برقراری ارتباط دیگران و نحوه یادگیری ما را تحت تأثیر قرار داده است .
صمدیان (١٣٩١) دلایل اصلی تشکیل کلاس های چندپایه را پایین بودن تعداد دانش آموزان در مناطق روستایی و کمبود معلم میداند که شیوه ای برای جبران دسترسی کودکان روستایی به آموزش وپرورش است (به نقل از عباس پور، جهانی و مناجاتی پور،١٣٩٥) پژوهش های گذشته با بهره گیری از روش های مختلف پژوهش به مطالعه ابعادی از توسعه حرفه ای معلمان پرداخته اند (عارفی، فتحی واجارگاه و نادری، ١٣٨٨؛ شاه پسند، ١٣٨٧؛ باچینسکی و هانسن ٢٠١٠٣؛ فیلدر،٢٠١٠٤؛ گارت ، 5 پورتر، دسیمون ، بیدمن و یون ، ٢٠٠١؛ نیر و باگلر٦، ٢٠٠٨؛ ریشتر٧ و همکاران ، ٢٠١١).
(رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به تحلیل های انجام شده و نتایج خلاصه شده در جدول ٨، با استفاده از تحلیل نتایج مصاحبه های نیمه ساختاریافته و فرآیند کدگذاری باز درمجموع ٦ شاخص به عنوان عناصر اصلی بعد پرورشی توسعه حرفه ای معلمان کلاس های چندپایه شناسایی شد که عبارت اند از: اجرای مراسمات و مناسبت ها، الگو بودن ، ظاهر مناسب ، دین ورزی، اخلاق حرفه ای، اوقات فراغت مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، دوره ششم ، شماره پنجاه و پنجم ، سال ١٤٠٠ ٤٠٣ بعد خدماتی : توسعه خدماتی عبارت است از مجموعه مهارت هایی که به معلم کلاس چندپایه کمک میکند تا در رابطه بادانش خود خدمات تخصصی و اجتماعی به جامعه بیرون از مدرسه ارائه نماید.