Abstract:
این پژوهش باهدف ارائه الگوی مناسب صلاحیتهای کارآفرینی مدیران مدارس ابتدایی اجرا شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی، از نظر داده ها، آمیخته اکتشافی متوالی و نوع مطالعه در بعد کیفی " داده بنیاد " با رویکرد اشتراوسی و در بعد کمی، پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه ی آماری پژوهش حاضر، کلیهی مدیران مدارس ابتدایی نواحی چهارگانه کرج در سال تحصیلی (1400-1399) است؛ که تعداد آنها 450 نفر بوده اند. ابتدا در مرحله کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 8 نفر از متخصصان و صاحبنظران و مدیران مدارس که به روش نمونهگیری هدفمند انتخابشده بودند، مولفههای صلاحیت کارآفرینی مدیران مدارس ابتدایی شامل 4 مولفه خلاقیت، ریسک پذیری، تصمیم گیری و مدیریت تحولی شناسایی شدند. سپس با توجه به زیرمولفههای بهدستآمده پرسشنامه صلاحیت کارآفرینی طراحی شد. برای تعیین حجم نمونه در بخش کمی، از فرمول نمونهگیری کوکران استفاده شد و پرسشنامه در اختیار 207 نفر از مدیران که با روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند، قرار گرفت. بهمنظور بررسی اعتبار و میزان دقت پرسشنامه، از اعتبار صوری و اجماع صاحبنظران استفاده گردید. برای پایایی و سازگاری درونی گویه های پرسشنامه از مقیاس آلفای کرونباخ استفاده شد که با انجام یک پیشآزمون بر روی 40 پاسخگوی تصادفی انتخابشده مبادرت شد؛ که پایایی کل پرسشنامه (0/80) محاسبه گردید. نتایج نشان داد که شناسایی برنامههای کارآفرینی از دیدگاه مدیران مدارس بسیار مهم و قابلتوجه است؛ چراکه برنامههای کارآفرینی میتواند مانعی قوی جهت رکود علمی باشد و انگیزش لازم جهت فراگیری مدیران فراهم نموده و به تغییرات بسیار مثبت در محیط مدارس منجر شود.
Machine summary:
مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، دوره ششم ، شماره پنجاه و پنجم ، سال ١٤٠٠، صفحات ٤٢٩-٤١٢ تاریخ وصول : ١٤٠٠/٠٥/٢٥ تاریخ پذیرش : ١٤٠٠/٠٧/١١ چکیده این پژوهش باهدف ارائه الگوی مناسب صلاحیت های کارآفرینی مدیران مدارس ابتدایی اجرا شد.
ابتدا در مرحله کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با ٨ نفر از متخصصان و صاحب نظران و مدیران مدارس که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند، مؤلفه های صلاحیت کارآفرینی مدیران مدارس ابتدایی شامل ٤ مؤلفه خلاقیت ، ریسک پذیری، تصمیم گیری و مدیریت تحولی شناسایی شدند.
صلاحیت کارآفرینی، مدیران مدارس ، ابتدایی مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، دوره ششم ، شماره پنجاه و پنجم ، سال ١٤٠٠ مقدمه یکی از مهم ترین ارکان پیشرفت هر جامعه نظام آموزشی آن جامعه است .
نتیجـه جسـتجو در پایگاه های اطلاعاتی نشان میدهد که پژوهش های زیـادی در ارتبـاط بـا طراحـی الگوی کارآفرینی فناورانه در مدارس حوزه آموزشی، صورت نگرفته و یا انتشار نیافته است و از طرفی علیرغم نقش و اهمیت کارآفرینی در ابعاد زندگی فردی ، 1 UNESCO (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization) مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، دوره ششم ، شماره پنجاه و پنجم ، سال ١٤٠٠ ٤١٣ خانوادگی ، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگ ، از نظام آموزشی هر کشوری انتظار میرود افراد شایسته کارآفرین را تربیت نماید.
مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، دوره ششم ، شماره پنجاه و پنجم ، سال ١٤٠٠ ٤٢٠ (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به اینکه مقدار کرونباخ محاسبه شده برای تمامی ابعاد و کل پرسشنامه بالای ٠/٧٠ است ؛ بنابراین پرسشنامه از پایایی قابل قبولی برخوردار است .