Abstract:
بدون شک آموزش زبان عربی در ایران در کنار شیوههای سنتی، به راهبردهای نوین نیازمند است. از آنجا که آموزش زبان عربی در کشور بیشتر با تکیه بر روشهای سنتی صورت میپذیرد و رویکردهای نوین آموزشی مانند واکنش فراگیران در هنگام یادگیری، ذهنیت آموزشگر، نوع پیشرفت فراگیران، پیگیری فراگیران نسبت به چگونگی یادگیری عربی در دانشگاهها کمتر مورد توجه پژوهشگران این حوزه بوده است، بررسی و ارائۀ مباحث راهبردهای نوین یک بخش تفکیکناپذیر در این زمینه به شمار میآید. از اینرو بررسی روشهای خاص آموزش برای آموزشگران زبـان عربی امری ضـروری اسـت. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی ضمن بررسی روشهای سنتی آموزش عربی سعی شده بر اموری چون مطرح کردن مشکلات واقعی آموزش زبان عربی، آشنا شدن آموزشگران با اینگونـه موانـع و همچنین اطلاع یافتن از روشهای نوین آموزش برای غلبه کردن بر مشکلات پیش رو توجه شود. ارائه رویکردهای نوین آموزش زبان عربی و استفاده از آنها در یادگیری این زبان، امکانات ویژهای را برای بهتر آموزی زبان عربی در اختیار آموزشگران و فراگیران قرار میدهد و بسیاری از موانع و مشکلات آموزش زبان در سیستمهای سنتی و قدیمی زبان آموزی در ایران را برطرف مینماید.
Undoubtedly, teaching Arabic in Iran, along with traditional methods, requires new strategies. Since Arabic language teaching in the country is mostly based on traditional methods and new educational approaches such as learners' reaction to learning, teacher mentality, type of learners' progress, students' pursuit of how to learn Arabic in universities have received less attention from researchers in this field. Reviewing and presenting new strategy topics is an integral part of this. Therefore, it is necessary to study special teaching methods for Arabic language teachers. In this research, using descriptive-analytical method, while examining the traditional methods of teaching Arabic, we have tried on issues such as raising the real problems of teaching Arabic, acquainting educators with such obstacles and also learning about new teaching methods to overcome the problems ahead. Note. Introducing new approaches to teaching Arabic language and using them in learning this language provides special facilities for better teaching Arabic language to teachers and learners and removes many obstacles and problems of language teaching in traditional and old language learning systems in Iran.