Abstract:
مقدمه: این پژوهش با هدف تبیین اثربخشی مداخله سوسیودرام بر بهبود مهارتهای اجتماعی کودکان دارای اختلال اضطراب اجتماعی انجام گرفت.روش: روش تحقیق در این پژوهش آزمایشی از نوع طرح تکآزمودنیAB بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان 6 تا 7 سال مبتلا به اضطراب اجتماعی بود که در سال تحصیلی 1400- 1399 در مراکز روانشناسی شهر تهران حضور داشتند. از بین آنها تعداد 5 کودک دارای اختلال اضطراب اجتماعی (دو پسر و سه دختر) بر اساس ملاک های ورود و خروج و به شیوه نمونهگیری هدفمند گزینش شدند. مداخله سوسیودرام برای هر کودک در 10 جلسه اجرا گردید. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس سنجش مهارتهای اجتماعی ماتسون (25) و چک لیست رفتار اجتماعی بود. تحلیل دیداری دادهها در دو سطح درون موقعیتی و بین موقعیتی انجام گرفت. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که مداخله سوسیودرام سبب افزایش مهارتهای اجتماعی کودکان دارای اختلال اضطراب اجتماعی در مقیاس سنجش مهارتهای اجتماعی ماتسون شده و میزان بهبودی کلی در هر یک از تک رفتارهای اضطراب و اجتناب در حل مساله، اضطراب و اجتناب در خودکنترلی، اضطراب و اجتناب در مسئولیتپذیری، اضطراب و اجتناب در برقراری ارتباط، اضطراب و اجتناب در دوستیابی، اضطراب و اجتناب در مشارکت و همکاری و اضطراب و اجتناب در ابراز وجود به ترتیب90/51، 54/60، 49/59، 43/61، 21/58، 60/65 و 21/59 درصد بود. میزان بهبودی کلی بین پنج آزمودنی نیز 47/59 درصد برآورد شد. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که مداخله سوسیودرام قادر است سبب افزایش مهارتهای اجتماعی کودکان دارای اختلال اضطراب اجتماعی شود.
Introduction: The aim of this study was to explain the effectiveness of sociodrama intervention to improving social skills in children with social anxiety disorder. Method: research method in this study was a single-subject of AB experimental designs. The study population consisted of all children with social anxiety disorder aged 6 to 7 years that attended psychological centers in Tehran in the academic year 1399-1400. Among them, 5 children with social anxiety disorder (two boys and three girls) were selected based on entry and exit criteria and by purposive sampling. Sociodrama intervention was performed for each child in 10 sessions. The research instrument was Matson Evaluation of Social Skills with Youngester (25) and Therapist Social Behavior Checklist. Data were analyzed using visual analysis at both within subject and intersubject levels. Results: The results showed that sociodrama intervention increases social skills in children with social anxiety disorder in Matson Evaluation of Social Skills with Youngester and the recovery rate in each of the single behaviors of problem solving, self-control, responsibility, communicate, finding friend, participation and cooperation and assertiveness respectively was 47.82, 58.08, 46.87, 53.08, 48.54, 57.17 and 49.57 percentage. The General recovery rate among five subjects also 51.59 percent was estimated. Conclusion: Based on the findings, it can be concluded that the sociodrama intervention can increase the social skills in children with social anxiety disorder.