Abstract:
این مقاله، به موضوع رابطة فرهنگ دموکراسی نوین مشارکتی و استفاده از شبکههای اجتماعی، در جامعة معلمان شهر اصفهان میپردازد. دموکراسی نوین مشارکتی، کاربرد نوآورانة رسانههای جدید، در جهت عمق بخشیدن به حکومت دموکراتیک از طریق تسهیل مشارکت مستقیمتر مردم، در تصمیمگیریهای سیاسی است. شکلگیری فرهنگ سیاسی مشارکت بر مبنای فضای نوین ارتباطی، بین همه گروههای مختلف جامعه اهمیت دارد، اما شکلگیری این فرهنگ، بین معلمان، به دلیل نقش کلیدی آنان در فرایند جامعهپذیری سیاسی از اهمیت مضاعفی برخوردار است. هدف از پژوهش حاضر، پاسخ به این سوال است که فرهنگ دموکراسی نوین مشارکتی جامعة معلمان، بر بستر استفاده از شبکههای اجتماعی چگونه است؟ برای این مقصود، متغیرهای استفاده از شبکههای اجتماعی و فرهنگ دموکراسی نوین مشارکتی در جامعة معلمان شهر اصفهان، سال تحصیلی 97-1396، با روش پیمایش مورد سنجش قرار گرفته است. نتایج به دستآمده، بیانگر آن است که رابطة بین فرهنگ دموکراسی مشارکتی با استفاده از شبکههای اجتماعی، در نمونة مورد بررسی با وجود قید "اعتماد به شبکههای اجتماعی"، رابطهای معنادار و همسو است. به عبارتی، لزوما استفاده از شبکههای اجتماعی منجر به ایجاد و یا افزایش سطح فرهنگ دموکراسی مشارکتی نمیشود، بلکه زمانی که مراجعه به شبکههای اجتماعی، به عنوان منبع آگاهی از اخبار و اطلاعات سیاسی، با اعتماد به این رسانه همراه شده، در ارتقای سطح فرهنگ دموکراسی مشارکتی پاسخگویان موثر بوده است.
This article deals with the relationship between the culture of modern participatory democracy and the use of social networks within the teachers' community of the Iranian central city of Isfahan. New participatory democracy is an innovative system for using new media to deepen democratic governance by facilitating more direct participation of the people in political decision-making. The formation of a political culture of participation based on the new environment of communication is important among all different groups of society, but the formation of this culture among teachers is twice important because of their key role in the process of political socialization. The purpose of this study is to answer the question of what is the culture of modern participatory democracy of the teaching community, based on the use of social networks. For this purpose, the variables of using social networks and the culture of modern participatory democracy in the teachers' community of Isfahan, in 2017-18 academic year, have been measured by survey method. The results indicate that the relationship between the culture of participatory democracy and the use of social networks, in the sample under study, despite the constraint of "trust in social networks", is a significant and consistent relationship. In other words, the use of social networks does not necessarily lead to the creation or enhancement of the culture of participatory democracy, but when referring to social networks, as a source of news and political information, is accompanied by trust in this medium, ith as been effective in promoting the culture of participatory democracy of the respondents
Machine summary:
حال این سوال مطرح میشود، در دورانی که ایدة مطرح در آن، ایدة ارتباط و اتصال است و فضای رسانهای و شبکههای اجتماعی نوین، با صورتبندیهای جدید مشارکت، فرصتهای بیسابقهای را برای تقویت دموکراسی ژرف به وجود آوردهاند، فرهنگ دموکراسی نوین مشارکتی در جامعة معلمان ایران، به عنوان یکی از مهمترین گروههای مرجع، چگونه است؟ در این پژوهش، با هدف پاسخ به این سؤال، رابطة متغیرهایی مورد سنجش قرار گرفته که گویای استفاده از شبکههای اجتماعی و تحقق دموکراسی نوین مشارکتی، در جامعة آماری معلمان مقاطع مختلف تحصیلی شهر اصفهان در سال تحصیلی 97-1396 باشد.
همچنین، یافتههای پژوهش آنها، حاکی از آن است که شبکههای اجتماعی، بر گرایشهای سیاسی افراد تأثیر میگذارند، به طوریکه در بیشتر موارد، افرادی که از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند، بیشتر از دیگران به گروههای سیاسی اصلاحطلب گرایش در پژوهش حاضر، بر خلاف پژوهشهای گذشته، که به صورت عمده بر مشارکت سیاسی تمرکز کرده و تأثیر شبکههای اجتماعی را بر این متغیر مورد ارزیابی قرار دادهاند؛ سعی بر آن است تا با نگاه جامعتری، رابطة استفاده از شبکههای اجتماعی و فرهنگ دموکراسی مشارکتی، بر اساس دو مقیاس شفافیت سیاسی اجتماعی و جلب مشارکت سیاسی، مورد بررسی قر Gastil & Richards Rhue & Sundararajan چارچوب نظری ظهور جامعة اطلاعاتی، تأثیر آن بر زندگی سیاسی جوامع و رابطة میان دولتها و شهروندان، توجه بسیاری از اندیشمندان را در دو حوزة ارتباطات و سیاست به خود معطوف کرده و نظریههای متنوع و گاه متناقضی در این رابطه مطرح شده است.
در پژوهش حاضر، محقق بر اساس مبانی نظری تحقیق، دو متغیر " مشارکت سیاسی" و " شفافیت سیاسی" را مشخص کرده و سپس با تنظیم این متغیرها، در قالب 18 گویه در طیف لیکرت، فرهنگ دموکراسی نوین مشارکتی معلمان شهر اصفهان را، در سال تحصیلی 97 ـ 1396 بر بستر شبکههای اجتماعی، مورد سنجش قرار داده است.