Abstract:
رسانه بهعنوان ابزاری برای بحرانسازی و بحرانزدایی، روشن شدن افکار، ایجاد فضایی برای برخورد سالم و سازنده دیدگاهها و اطلاعرسانی مناسب، از مهمترین عوامل پیشرفت و از نشانههای پویایی و تحرک جامعه در دنیای کنونی محسوب میشود. در دنیای کنونی رسانهها بخش گستردهای از ماهیت افکار عمومی را شکل میدهند و به گونهای فزاینده، این روند رو به افزایش است. سوال اصلی ما در این تحقیق ناظر به نقش فرهنگی، اجتماعی و سیاسی رسانههای جبهه مقاومت در مدیریت افکار عمومی بحران سوریه میباشد. روش مورد بهره در این تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی میباشد. روایی پرسشنامه از طریق روش صوری و اعتبار محتوا مورد تایید قرار گرفت و پایایی گویهها نیز از طریق آلفای کرونباخ (990/0) مورد بررسی و تایید قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق شامل مدیران و کارشناسان خبره مرتبط با حوزه رسانه جریان مقاومت میباشند و نمونه مورد مطالعه که بهصورت هدفمند انتخاب شدهاند شامل 43 نفر از مدیران و کارشناسان مرتبط با حوزه رسانه کشور سوریه بوده که هم اطلاعات کافی در خصوص این تحقیق داشتهاند و هم حاضر به همکاری بودهاند. یافتههای تحقیق حاکی از این است که نقش فرهنگی رسانه از جمله ذهنیتسازی، فرهنگسازی، نقش اجتماعی از جمله امیدآفرینی، وحدتآفرینی و نقش سیاسی از جمله بحرانزدایی و بصیرتافزایی در مدیریت افکار عمومی نقشی موثر و اثرگذار دارند.
The media as a tool for Crisis building and de-crisis, enlightenment, creating a space for a healthy and constructive approach to views and appropriate information, is one of the most important factors of progress and a sign of dynamism and mobility of society in today's world. In today 's world, the media forms a large part of the nature of public opinion, and this trend is increasing. Our main question in this research is the cultural, social and political role of the media of the Resistance Front in managing the public opinion of the Syrian crisis. The method used in this research is descriptive and analytical. The validity of the questionnaire was confirmed through formal method and content validity and the validity of the items was checked and confirmed through Cronbach's alpha (0.990). The statistical population of this study includes managers and experts related to the field of resistance media and the study sample that was purposefully selected included 43 managers and experts related to the field of media in Syria who also had sufficient information about this research and They have also been willing to cooperate. The research findings indicate that the cultural impact of the media, including mentality, culture, social impact, including hope, unity and political impact, including crisis resolution and enlightenment, have an effective role in managing public opinion.
Machine summary:
com * اين مقاله برگرفته از پروژه پژوهشي با عنوان بررسي نقش و کارکرد رسانه هاي جريان مقاومت در مديريت افکار عمومي بحران سوريه است .
در کنـار ارتـش آزاد سـوريه گروه هايي ديگر مانند جبهه نصرت که پيش تر شاخه رسمي القاعده در سوريه بوده و نـام خـود را بـه جبهـه فتح شام تغيير داد و از القاعده جدا شد (يا همان تحرير الشام (النصره سابق ) با ادغـام چنـد گـروه اسـلامگرا تشکيل شد) نقش مهم ، انکارناپذير و اثربخش رسانه هاي جبهه مقاومت در پدافند و آفند رسـانه اي عليـه آن ، لذا سؤال اصلي اين تحقيق ناظر است به اينکه ، آيا رسانه هاي جبهه مقاومت ١ (از منظـر نقوش فرهنگي، اجتماعي و سياسي) توانسته اند در مـديريت افکـار عمـومي نقـش مـؤثري داشته باشند؟ اهداف پژوهش هدف اصلي : - شناسايي جايگاه و نقش فرهنگي، اجتماعي و سياسي رسانه هاي جبهه مقاومـت در مديريت افکار عمومي بحران سوريه .
بررسي ديدگاه حجم نمونه نسبت به ميزان نقش فرهنگي رسانه در مديريت افکار عمومي مربوط به سؤالات ١ الي ٦ پرسشنامه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با تأکيد بر جدول شماره ٥ و با تأکيد بر ميزان t به دست آمده ، ميتـوان مطـرح نمـود که تفاوت معنيداري در سطح ٠/٠١ = α بين ميانگين نظري بـا ميـانگين هـاي تجربـي در گويه هاي ١ الي ٦ وجود دارد.
نتيجه گيري و پيشنهادات اين تحقيق با هدف بررسي و تحليل نقش هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي رسانه هـاي جبهه مقاومت در مديريت افکار عمومي بحران سوريه به رشته تحرير درآمده است .