Abstract:
تحقیق پیش رو با هدف بررسی جامعه شناختی عوامل موثر بر پرخاشگری دانش آموزان دبیرستانی شهر بافت صورت گرفته است. این تحقیق بر اساس هدف کاربردی است و از لحاظ روش از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهرستان بافت میباشد که تعداد آنها برابر ۷۵۰ نفر میباشد. حجم نمونه طبق محاسبه در جدول مورگان با دقت ۹۵ درصد اطمینان ۲۵۶ نفر برآورد شده است که در خصوص مطالعه ی پیمایشی تحقیق، از روش نمونه گیری چندمرحلهای استفاده میشود؛ یعنی از ترکیبی از شیوه نمونه گیری خوشهای و تصادفی ساده. چارچوب نظری تحقیق برگرفته از نظریات، باندورا، تارد و وسلسون و هرنشتاین، هومنز وهیرشی بوده است. تجزیه و تحلیل داده های تحقیق توسط نرم افزار spss۲۶ و amoss۲۲ به منظور پردازش داده ها صورت گرفته شده است. نتایج حاکی از آن است که احساس تعلق به مدرسه بیشترین تاثیر منفی و کاهنده را بر پرخاشگری دانش آموزان دارد این تاثیر برابر با ۰/۳۵۱- میباشد. از طرف دیگر پایگاه اجتماعی تاثیر مستقیم و مثبتی را بر پرخاشگری دارد؛ یعنی افراد طبقات بالاتر میزان پرخاشگری بالاتری را نسبت به دیگر اقشار جامعه به خود اختصاص میدهند این تاثیر مثبت و برابر با ۰/۲۳۲ گزارش شده است. روابط نامناسب بین اعضای خانواده نیز تاثیر مثبتی را بر پرخاشگری دانش آموزان دارد این تاثیر مستقیم و مثبت و برابر با ۰/۱۷۳ بوده است و همچنین ضریب تعیین متغیرهای تحقیق نشاندهنده آن است که ۲۶/۵ درصد از تغییرات احساس تعلق به مدرسه بر اساس متغیرهای مستقلی تبیین شده است که وارد مدل ساختاری شدهاند و همچنین ۴/۴ درصد از تغییرات روابط نامناسب بین اعضای خانواده و ۱۶ درصد از تغییرات متغیر پرخاشگری بر اساس متغیرهای مستقلی که وارد مدل شدهاند مورد تبیین قرار گرفته است.
Machine summary:
روابط نامناسب بین اعضای خانواده نیز تأثیر مثبتی را بر پرخاشگری دانش آموزان دارد این تأثیر مستقیم و مثبت و برابر با 173/0 بوده است و همچنین ضریب تعیین متغیرهای تحقیق نشاندهنده آن است که 5/26 درصد از تغییرات احساس تعلق به مدرسه بر اساس متغیرهای مستقلی تبیین شده است که وارد مدل ساختاری شدهاند و همچنین 4/4 درصد از تغییرات روابط نامناسب بین اعضای خانواده و 16 درصد از تغییرات متغیر پرخاشگری بر اساس متغیرهای مستقلی که وارد مدل شدهاند مورد تبیین قرار گرفته است.
جدول 4: آزمون فرضیات اصلی تحقیق فرضیه نوع آزمون ضریب آزمون سطح معنی داری 1 (sig) نتیجه آزمون احساس تعلق به مدرسه و پرخاشگری احساس تعلق به والدین و پرخاشگری نظارت و کمترل فرزندان توسط والدین و پرخاشگری گروه همسالان و پرخاشگری پایگاه اقتصادی - اجتماعی و پرخاشگری روابط بین اعضای خانواده و پرخاشگری پیرسون پیرسون پیرسون پیرسون پیرسون پیرسون 292/0- 255/0- 235/0- 146/0 171/0 074/0 000/0 000/0 000/0 000/0 000/0 448/0 تایید تایید تایید تایید تایید رد 7- ارائه مدل مسیر در جهت تبیین عوامل موثر برپرخاشگری به منظور تبیین عوامل اجتماعی موثر بر پرخاشگری، مدل مسیر در قالب مدل سازی معادلات ساختاری ارائه شده است که حاکی از برازش مطلوب این مدل با واقعیت است.
Impact of Media Literacy Education on Aggression and Attitudes towards Violence in Adolescent Users of Violent Computer Games in Qom. Quarterly Journal of New Media Studies, Vol. 2, No. 8, pp.