Abstract:
در دنیای بیثبات، غیر قطعی؛ پیچیده و مبهم امروزی و با وجود شگفتیسازهایی با احتمال وقوع کم و تأثیر بسیار زیاد که به تغییرات غیرقابل پیشبینی منجر میگردند، ورزش ایران نیازمند مدیرانی است که با استفاده از رفتارهای ذاتی و اکتسابی از پسِ تحلیل محیطِ پر از نوسان برآیند و در زمان مناسب، رفتار مناسب بروز دهند و استراتژیهای درستی را اتخاذ نمایند. هدف این مقاله، تجزیه و تحلیل رفتار مدیران ارشد ورزش ایران و پرکردن شکاف در درک ما از شناخت انواع رفتار در بین مدیران ارشد در سازمانهای منتخبِ ورزش تربیتی، همگانی، قهرمانی و حرفهای، بصورت مجزّا است . این امر توسط یک آزمایش رفتاری با تکنیک تحلیل بازیگران و بوسیلۀ ابزار شبیهسازی برنامهریزی استراتژیک به نام مکتور انجام گردید. دادهها از طریق مشاهدۀ مشارکتی، جمعآوری شدند؛ با انتخاب هدفمند، 11 نفر از خبرگان مدیریت ورزشی و 24 نفر از افراد شاغل یا آشنا به 12 سازمان مورد بررسی در این پژوهش، در این آزمایش رفتاری مشارکت نموده و ماتریسهای بازیگر–بازیگر و بازیگر–اهداف را تکمیل نمودند. همگرایی و واگرایی بازیگران و اهداف، با نرمافزار مکتور مورد بررسی دقیق قرار گرفت. نتایج نشان داد که رفتارهای سیاسی، مرشدانه و حمایتی، رفتارهای قالب مدیران ارشد ورزش ایران میباشند. به نظر میرسد مدیران سازمانهای ورزشی میتوانند بر اساس تجربیات گذشته، تغییرات مثبتی در رفتار آینده خود ایجاد نمایند ولی تغییرات پیدرپی در این سازمانها، باعث از دست دادن این فرصت میگردد.
In today's world of instability, uncertainty, complexity and ambiguity, and despite the low-probability and high-impact surprises that lead to unpredictable changes, Iran’s sport needs managers who can analyze the environment of full of fluctuations by using intrinsic and acquired behaviors, and show the appropriate behavior at the right time and adopt the correct strategies.The purpose of this article is analyzing of the behavior of Iran’s senior sports managers and to fill the gap in our understanding of recognizing the types of behavior among senior managers in selected educational, public, championship and professional sports organizations separately. This was done by a behavioral experiment with actor analysis technique and by a strategic planning simulation tool called MACTOR. Data were collected through the participatory observation; By a purposeful selection, 11 sports management experts and 24 people employed or familiar with the 12 organizations studied in this study participated in this behavioral experiment and completed the actor-actor and actor-objective matrices. Convergence and divergence of actors and objectives were carefully examined with software. It was found that political, guiding and MACTOR supportive behaviors are the predominant behaviors of senior sports managers in Iran. It seems that the managers of sports organizations can make positive changes in their future behavior based on past experiences, but successive changes in these organizations will cause missing this opportunity.