Abstract:
دیسلکسیا یا آسیب واژگانی یک ناتوانی یادگیری ویژه است که بوسیله دشواریهای غیر منتظره در تشخیص کلمات، روانخوانی، رمزگشایی و هجی کردن مشخص میشود. شواهد پژوهشی نشان میدهند که تقریبا 80 درصد از دانشآموزانی که به صورت ناتوان در یادگیری تشخیص داده میشوند در ابتدا نقصهایی در مهارتهای خواندن دارند. هدف مطالعۀ حاضر، بررسی کارآمدی آموزش خواندن بر مبنای معماری چند مولفهای حافظهکاری در 4 دانشآموزِ دارای اختلال یادگیری ویژه در خواندن در یک طرح آزمایشی تکآزمودنیِ (AB) بود. آموزش در قالب 20 جلسه ارائه شد و دادهها با استفاده از تحلیل دیداری و شاخص اندازه اثر و با بهرهگیری از نرم افزار (R) تحلیل شدند. تحلیل ناهمپوشانیِ همۀ جفتها (NAP) افزایش معنیدار در عملکرد خواندن 4 شرکتکننده را نسبت به خطپایه نشان داد. به نظر میرسد یافتههای این مطالعۀ پیشرو، نویدبخش ارائۀ رویکردی چندمؤلفهای به درمانِ اختلالات یادگیری ویژه باشد.
Dyslexia is a special learning disorder that specified by unexpected difficulties in words distinguishing, Reading fluency, spelling and decoding. Research evidence display that almost 80% of student who are distinguishing as learning disability, First, there are defects in reading skills. The purpose of this study was to investigate the efficacy of reading Instruction based on working memory multi-component architecture in 4 students with specific learning disorder in reading in an AB design. Intervention was presented in 20 sessions and data were analyzed using visual analysis and effect size index by R software. The disintegration analysis of all pairs (NAP), reflected a significant increase in the reading performance of the 4 participant than to the base line item. Findings of this initial and pioneer study seem promising to provide a multicomponent approach to treatment of multi-component deficits in specific learning disorders.