Abstract:
هرمز علیپور از شاعران برجسته معاصر است که از بنیانگذاران اصلی نحلهی ادبی (موج ناب) بهشمار میآید. یکی از مولفههای اصلی شعر «موج ناب» علاوه بر توجه به طبیعت و عناصر اقلیمی، مرگاندیشی و توجه به مسئلهی مرگ است. علیپور نیز در شعرهایش توجه بسیاری به مسئلهی مرگ دارد و استعارههای مرگ را به شکلهای گوناگون و متضوع در شعرش بهکار برده است. این تصاویر عموما دارای باشت و فضایی استعاری هستند و از بسامد بالایی در شعر او برخوردارند. در بررسی استعارهی مرگ در شعر هرمز علیپور بر اساس دیدگاههای لیکاف و جانسون در سه دسته استعارههای جهتی؛ استعارههای ساختاری و استعارههای هستیشناسانه درمییابیم که رویکرد او به استعارهی مفهومی مرگ در سرودههایش, بهتدریج از «طبیعت» به «انسان»؛ یعنی از استعارههای جهتی به هستیشناسانه گرایش بیشتری مییابد. علیپور با تکیهی بر این الگو و با بسط و گسترش این نوع از استعاره، موفق به خلق استعارههای بدیع و تازه از مرگ شده است که شکلهای دیگری از زندگی را نشان میدهند.
Hormoz Alipour is one of the prominent contemporary poets who is one of the main founders of the literary genre
(pure wave) is considered. One of the main components of the poem "Moj Nab" besides attention
To nature and climatic elements, it is death thinking and paying attention to the issue of death. Alipur too
In his poems, he pays a lot of attention to the issue of death and uses metaphors of death in the forms of
He has used various and diverse themes in his poetry. These images generally have space
They are metaphorical and have a high frequency in his poetry. In examining the metaphor of death in poetry
Hormoz Alipour based on the views of Likaf and Johnson in three categories of directional metaphors;
We find structural metaphors and ontological metaphors that his approach to metaphor
the concept of death in his poems, gradually from "nature" to "man"; It means directional metaphors
It tends more ontologically. Alipour, relying on this model and expanding
The expansion of this type of metaphor has succeeded in creating novel and fresh metaphors of death
They show other forms of life.