Abstract:
نبرد و دفاع همواره امری مخاطرهآمیز و پرهزینه، همراه با صرف نیروی انسانی و زمان بسیار است. هر ملتی بهویژه میهن عزیزمان ایران بهواسطه موقعیت جغرافیایی و منابع سرشار و شرایط سیاسی ویژه ناگزیر از صرف این نیرو و هزینه در جهت برقراری امنیت است. اما آیا میتوان به وسایلی و در مقاطعی این دشواریها را مدیریت کرد؟ با ظهور کامپیوتر، هوش مصنوعی و کاربرد وسیع آن در جنبههای مختلف زندگی، بشر در حقیقت به یک کارگزاری سریع و کم هزینه دست یافته است. این کاربری هوش مصنوعی در زمینه نبرد امروزه بسیار رواج دارد. هدف این تحقیق تبیین چارچوبی نظاممند برای شبیهسازی نبرد و سپس مدلسازی و پیادهسازی آن است که به فرماندهان ارشد در جهت تصمیمسازی یاری برساند. در این پژوهش برای ایجاد این چارچوب به بیان پیشینه، دیدگاهها و چالشهای پیشرو در شبیهسازی پدیده آشوبناک نبرد پرداخته شده و محدودیتهای شبیهسازی نبرد نیز تبیین شده است؛ سپس ریاضیات مورد نیاز برای شبیهسازی ارائه و مولفههای اساسی نبرد چون زمین نبرد، سربازان و حرکت، شبیهسازی شده است. همچنین با طراحی توابع متعددی به سربازان این امکان داده میشود که بهطور پویا و خودکار تصمیمگیری کنند و مسیر امن را بیابند. پژوهش حاضر از نظر روش تحلیلی، کتابخانهای، کاربردی و گسترشی است.
Battle and defense are always risky and costly, along with consuming lots of manpower and time. Every nation, especially our beloved homeland of Iran, due to its geographical location, rich resources and special political conditions, is forced to spend this effort and money to establish security. But can these difficulties be managed by some means and at some periods of time? With the advent of computers, artificial intelligence and its widespread application in various aspects of life, human beings have in fact achieved a fast and low-cost agent. This use of artificial intelligence in battle is very common today. The purpose of this study is to obtain a systematic framework for battle simulation and then to model and implement a battle simulation which helps managers in order to make decisions. To create this framework, we gathered the history of its evolution, described the relevant perspectives and methods in battle simulation, and then we addressed the challenges ahead in simulating the chaotic phenomenon of battle, and explained the limitations of simulation. Then, the mathematical requirements for our simulation have been presented and fundamental components of a battle such as battlefield, soldiers and movement have been simulated. Soldiers also equipped with various functions which let them make dynamic and automated decisions and find a safe path. The present research from the perspective of method is an analytical, library, applied and extensive research.
Machine summary:
در ايـن پژوهش براي ايجاد اين چارچوب به بيان پيشينه ، ديدگاه ها و چـالش هـاي پـيش رو در شـبيه سـازي پديـده آشوبناک نبرد پرداخته شده و محدوديت هاي شبيه سازي نبرد نيز تبيين شده است ؛ سپس رياضيات مورد نياز براي شبيه سازي ارائه و مولفه هاي اساسي نبرد چون زمين نبرد، سربازان و حرکت ، شبيه سازي شـده اسـت .
ايـن دلايـل جنگ را محاسبه نشدني ميکنند؛ به علاوه مدل سازي جنگ ، يک شبيه سازي ساده نيست که بتوان تنها با علوم رياضي يا کامپيوتر به شبيه سازي آن پرداخت ، بلکه نياز است کـه ادبيـات نظامي و مولفه هاي مهم جنگ مدنظر قرار گرفته شـود (هـويروپ ،٢ ٢٠٠٢)، بـه طـور مثـال ، نـوع مذهب و اعتقادات مردم هر دو کشور، ميزان رضايت يا نارضايتي مـردم و نيروهـاي مسـلح آن کشور بايد در زمان و نحوه عمليات نظامي در نظر گرفته شود.
هنوز بايد عوامل بسـيار بيشـتري را مـد نظـر داشـت ؛ اخـلاق استفاده از هوش مصنوعي چيست ؟ نحوه تعامل کاربر با هوش مصـنوعي بـه چـه صـورتي است ؟ آيا در شبيه سازي بايد تفکر هوشيار يک سرباز مدل شود يا ناخودآگاه او مورد توجه باشد و اينکه اين کـار چگونـه امکـان پـذير اسـت ؟ بـراي اطلاعـات بيشـتر در ايـن مـوارد 294 به (ليليرفورس ،١ ٢٠١٩: ١٠٤-٧٥) و (شپهارد،٢ ٢٠٠١) مراجعه کنيد.
Simulation modelling and analysis of a border security system, European Journal of Operational Research, 180(3), 1394-1410.