Abstract:
این مطالعه با هدف واکاوی زمینه ها و شرایط شکلگیری رقابت دانش آموزان متوسطه در شهر قوچان انجام شد. رویکرد حاکم؛ کیفی و از پارادایم تفسیری و پویش روایتی بهره گیری و برای جمع آوری داده ها، از مصاحبه ساختار نایافته استفاده شد. قلمروی پژوهش در سال تحصیلی 99 - 1398 و دو دبیرستان پسرانه در شهر قوچان بود. با بیست و دو نفر مصاحبه انجام گرفت که17 نفر دانش آموز و 5 نفر دبیر بودند. دانش آموزان مشارکت کننده با استفاده از روش گلوله برفی و بر اساس معیار دارا بودن ویژگی های رقابتی انتخاب شدند. برای اعتبار بخشی به یافته های پژوهش از فنون سه سویه سازی و توصیف غنی و وارسی متون بازنویسی شده توسط مصاحبه شونده ها استفاده شد. تحلیل یافته ها از طریق تحلیل مضمون (تماتیک) و از طریق کدگذاری باز و محوری انجام پذیرفت. گزارش این پژوهش همراستای با تجویز استفاده از زبان هنر در پژوهش های روایتی، به صورت نظم (شعر) تدوین یافت. عواملی همچون کسب محبوبیت، جلوگیری از تحقیر،توانایی رقابت کردن ، مقایسه های والدین، ،جلب توجه معلم و ترس از پیشی گرفتن رقبا؛ از جمله مواردی بود که موجب تشدید رقابت منفی بین دانش آموزان می شد. ارزیابی فعال ومستمر معلمان، ایجاد نیاز یادگیری در دانش اموزان برای ایجاد اشتیاق درونی وفراغت از جلب توجه دیگران و آموزش وآگاه سازی خانواده در خصوص آسیبهای رقابت؛ از پیشنهادهای این مطالعه بود.
The aim of this study was to investigate the contexts and conditions for the formation of competition among high school students in Quchan. Approach was qualitative and technique was narrative inquiry. Unstructured interviews were used to collect data. The field of research in the academic year 2019-20 was two boys' high schools in Quchan. Twenty-two people were interviewed, including 17 students and 5 teachers. The participating students were selected using the snowball method and based on the criterion of having competitive characteristics. To validate the research findings, triangulation technique and rich description and review of texts rewritten by the interviewees were used. Thematic analysis was used to analyze the findings. Data analysis was performed through open and axial coding. The report of this research was compiled in the form of poetry. Based on the results of this study; factors such as gaining popularity, avoiding humiliation, the ability to compete with parental comparisons, attracting the teacher's attention, and the fear of falling behind competitors were among the factors that intensified negative competition among students. Active and continuous evaluation of teachers in order to improve the quality of teaching, creating a need for learning in students due to creating an inner desire and lack of attention from others, educating and informing parents about the harms of competition; were of the suggestions to face negative competition in this study.